-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Folkets favoritter - Del 3
Når en ny Opel Astra melder seg til tjeneste, er det to andre tyskere som er naturlige og etablerte konkurrenter
Beskjedne motorer
Når vi bruker betegnelsen «beskjedne» i denne sammenhengen, er det i større grad fordi disse motorene er forsiktige i matfatet enn at de er beskjedne i ytelsen.
Selv om vi her kjører fire biler med typiske «folkemotorer» om bord – motorer som med mellom 90 og 110 hk er gunstige med tanke på avgiftene – kjennes ingen av bilene undermotoriserte ut.
Det solide momentet i dieselmotorene bidrar til at du holder fin flyt i trafikken uten å behøve å jobbe mye med girspaken.
Astra viser seg å være den mest drikkfeldige av de fire, med et testforbruk som ligger nesten 20 prosent høyere enn på Focus.
Noe av den store forskjellen kommer av at vår Astra var fersk, den var rett og slett ikke innkjørt. Dessuten er Astra den desidert tyngste bilen i testen, hele 185 kg tyngre enn Golf.
Pris på det jevne
Prisene spriker ikke mye på våre fire testbiler. Generelt kan vi si at prisene avspeiler hvor høyt utstyrsnivået ligger på hver enkelt bil.
Focus har lavest grunnpris, naturlig nok med tanke på at den har minst motor, og den har også lavest pris på testbilen – men er beskjedent utstyrt.
Astra har en grunnpris på det jevne, men er den dyreste av testbilene, takket være en lang utstyrsliste.
Her finner vi blant annet bakkestartassistent (som også ofte kalles Hill Holder), adaptive frontlys med bi-xenon, parkeringssensorer foran og bak, komfortseter og to-soners elektronisk klimaanlegg.