-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tre stjerner for tre små
Trillingene Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107 har nettopp fått en ansiktsløftning. Dessverre er lite gjort på sikkerhetsfronten.
Da bilene kom på markedet i 2005, ble de kollisjonstestet og oppnådde fire stjerner. Nå, etter at alle tre har fått en ansiktsløftning, har de vært gjennom en ny test basert på dagens regelverk.
Resultatet er lite flatterende – trillingene oppnår bare tre stjerner.
- Våre tester har blitt strengere de senere årene. Det tas flere tester, og kravene er strengere. Likevel bestreber de fleste produsenter seg på å møte de nye kravene, sier dr. Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
- På den annen side ser vi at enkelte produsenter fortsetter å tilby sine bestselgere uten å foreta viktige oppdateringer på sikkerhetsfronten. Disse bilene står tilbake i forhold til andre, mer moderne biler i kategorien, konstaterer van Ratingen.
De angjeldende modellene mangler moderne sikkerhetsutstyr som side-kollisjonsputer og elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr.
Som respons på EuroNCAPs siste test lover Toyota å innføre følgende som standardutstyr i Aygo fra juli 2013 i alle europeiske land:
- Sidekollisjonsgardiner med støtte for hode og skuldre
- Elektronisk stabilitetskontroll
- Setebelte-påminnelse for passasjer
- ISOFIX fester i ytre bakseter
PSA har forpliktet seg til det samme for sine 107 og C1-modeller.
For å oppmuntre til montering av slikt utstyr, har EuroNCAP testet biler med utstyret montert.
- Selv med dette ikke standardiserte utstyret montert, oppnår bilene bare tre stjerner. Uten hadde trolig resultat blitt enda verre, konkluderer van Ratingen som stresser hvor viktig det er at produsentene oppdaterer sine modeller i takt med stadig strengere sikkerhetskrav,
-Vi i Toyota er helt overbevist om at Aygo er en sikker bil på høyde med konkurrentene, og vi tilbyr allerede stabilitetskontroll og sidekollisjonsputer på bilene i Norge, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.