Peugeot 107 2-Tronic 5-dørs:
Effektiv bybil

Med automatkasse blir det mer mening i småttingen.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 107

Først publisert i BIL 7 - 2006.

Vi har hatt flere muligheter for å falle for de tre søsknene Toyota Aygo,
Citroën C1 og Peugeot 107, men det har ikke skjedd – før nå. For første gang er det en automatkasse i bilen vi prøvekjører, og det er alt som skal til for å la seg forføre.

Mens den manuelle utgaven oppleves som svært støyete og enkel, med en treg og simpel gearkasse, er automatkassa kvikk og god. Storebror Peugeot 1007 har en treg og ubehagelig automatkasse, også kalt 2-Tronic, men 107 og sine søsken har brukt transmisjonen fra Toyota, kalt MultiMode i nye Yaris. Den gearer dobbelt så kjapt, og som regel ett gear om gangen, i stedet for to som i 1007-kassa.

Dermed er småbilen med den brummende lille motoren blitt en svært lettkjørt bybil som lett kan holde følge i trafikken, mens parkering går som en drøm.

Kort om bilen:

Pris fra: kr. 143.900
Motor: 3-sylindret rekkemotor. 998 ccm. 50 kW (68 hk) v/6000 o/min. 93 Nm v/3600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 343 x 163 x 146,5 cm. Akselavstand: 234 cm. Egenvekt m/fører: 895 kg. Tillatt totalvekt: 1180 kg. Dekk: 155/65 Q R14. Bagasjerom: 139 liter (VDA). Tankvolum: 35 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 15,4 sek
Toppfart: 157 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,48 l/mil
CO2-utslipp: 109 g/km

Powered by Labrador CMS