-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Alfa 147 2.0 TS – Ford Focus ST170 – Seat León 20VT 4
Vinterlige kjøreforhold stiller spesielle krav til de sportslige bilene også. Vi tok med tre spreke ut i vinterkulda for å forsøke å finne hvilken som er best egnet for den barske norske vinteren.

Først publisert i BIL 3 - 2003.
Vintersportsbiler
Egentlig hadde vi planlagt at dette skulle bli en firebilstest, men det var ikke enkelt å få lagt hendene på en Mini Cooper S i rimelig tid til testen. Vi måtte derfor nøye oss med Alfa 147 2.0 TS Selespeed. Ford Focus ST170 og Seat León 20VT 4. Et pent trekløver som elegant favner bredden blant de kjappe kompaktbilene. De er riktignok ikke helt i samme prisklasse, men som du vil se får du stort sett hva du betaler for, og det er ikke uten grunn ST170 er billigst og León 20VT 4 er dyrest.
På vinterføre er det lett å falle for firehjulsdriftens fordeler, men vi får stadig bevis på at det er utrolig gode alternativ, og at et godt satt chassis faktisk ikke trenger drift på alle fire for å gi gode vinteregenskaper. Landeveien er ikke stedet å utforske verken forhjulsdriftens eller firehjulsdriftens grenser, vi tok derfor turen til Golsfjellet hvor vi brukte en isbane for å forske litt på hva som fungerer og ikke fungerer på glatte underlag.
Testen ble kjørt under førsteklasses vinterforhold. Under landeveiskjøringen var det forrædersk glatt, så glatt at det hovedsakelig var snakk om å liste seg frem for å holde seg på veiene. De snødekte veiene på Golsfjellet hadde derimot et vesentlig mer forutsigbart og stødig føre, og selv på isbanen på Tisleia var det bedre feste enn på hovedveiene i Valdres-området. Prøvekjøringen ble akkompagnert av en forrykende kulde. Temperaturmålerene viste 28 blå, og de tre testbilene fikk vist at de mestret kulda også.
Hvem som er vår favoritt? Gjett to ganger...
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Ford Focus
- Seat Leon
- Konklusjon
- Priser og tekniske data