-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Alfa Romeo 147: Fortsatt fin
En oppgradert Alfa 147 har kommet, og den holder stilen.

Først publisert i BIL 10 - 2005.
Alfa 147 ble lansert for fem år siden, men fikk nylig en ansiktsløfting med visse tekniske oppgraderinger. Den lille italieneren er fortsatt en av de stiligste kompaktbilene, med en design som skiller den ut fra konkurrentene. En uttrykksfull grill med elegante smale lykter gjør sitt, det samme gjør den coupéaktige formen med skjulte dørhåndtak i bakdørene.
Inne i kupeen fortsetter elegansen, med sportslig Alfa-stil. Dette er ingen tysker eller japaner med vekt på romfølelse og lyse materialer – i Alfaen sitter instrumentene i dype brønner, vinklet mot føreren. Overflatene går i sort eller alu-look, og setene gir god støtte. Forholdene er lagt til rette for å ha det moro bak rattet.
Under panseret sitter en 1,6-liters twin-spark motor med 120 hester. Og det sparker overraskende godt i fra, særlig når man tar i bruk de øvre turtallsregistre. Og det er jo der Alfa-motorene trives best, når de kan synge på 3000 til drøyt 6000 omdreininger. Befinner du deg samtidig på en innbydende landevei med lite trafikk kommer smilet snart frem. Den direkte styringen gjør at du lett treffer riktig linje gjennom svingene.
Fjæringen er fortsatt noe for myk, den slår lett nedi når norske veiers telehiv er på det verste. Men til vanlig kjøring er den behagelig, og Alfa 147 har god balanse. Et felt den ikke vinner på er rommelighet og fleksibilitet, den har trangere baksete og bagasjerom enn de fleste.
Alfa 147 er heller ikke en spesielt rimelig bil, men den er velutstyrt og gir såpass mye moro for pengene at den fortsatt burde friste de kjøreglade blant oss.
Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark 120:
Pris grunnmodell: kr. 269.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 88 kW (120 hk) v/6200 o/min. 146 Nm v/4200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 417 x 172 x 144 cm. Akselavstand: 255 cm. Egenvekt m/fører: 1275 kg. Tillatt totalvekt 1756 kg.
Dekk: 195/60R15.
Bagasjerom: 280 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,6 sek.
Toppfart: 195 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil.
CO2-utslipp: 194 g/km.