Frisk og grønn

Mazda2 og forgjengeren Demio har appellert til en godt voksen kundegruppe. Nå har Mazda slanket og frisket opp bilen for å kommunisere med et vesentlig yngre publikum.

Publisert Sist oppdatert

Mazda2

Først publisert i BIL 8-2007.

Foreløpig er Mazda såpass tidlig i produksjonsfasen at de inviterte et fåtall utvalgte journalister til en testbane i utkanten av Wien for å prøvekjøre nærmest håndbygde biler. Prisverdig at de gjør en slik vri, for de fleste produsenter nøyer seg på dette stadiet med en statisk visning der bilen står på et podium mens ekspertisen uttaler seg om design, teknikk og bilens fortreffelighet ovenfor målgruppen.

Det vi fikk kjenne på banen var en bil med direkte og presis styring som likte utfordrende svinger og som dessuten hadde gode bremser – viktige elementer i Mazdas DNA. Det vi ikke fikk prøvd var støy i hastigheter som er vanlig på landevei, men med de grep Mazda har foretatt ser dette i alle fall på papiret lovende ut.

Motstrøms

Mazda går mot strømmen, for mens de fleste biler vokser og legger på seg for hver gang en ny modell lanseres, er Mazda2 blitt litt mindre enn sin forgjenger. Og den har blitt vesentlig lettere – med en egenvekt på beskjedne 955 kg er hele 100 kg slanket bort gjennom noe reduserte mål og, ikke minst, bruk av lettere materialer som høyfast og ultrahøyfast stål i forskjellige gradasjoner.

Det har også bidratt til å gjøre nye Mazda2 vesentlig stivere enn sin forgjenger. 22 kg er spart i karosseriet mens hjulopphengningen – fortsatt med stiv bakaksel – er slanket med 13 kg. Bare ved å fjerne unødvendigheter i ledningsnettet har man spart nesten tre kilogram.

Mens forgjengeren litt banalt kan omtales som en boks, har nye Mazda2 fått elegante og dynamiske linjer. En progressiv skulderlinje understøttes av konveks/konkav linje lengst nede på dørflatene. Fronten domineres av store lykter som bretter seg rundt hjørnene mens hekken er myk og stram.

Et tema som ble heftig diskutert av designerne var åpningen på bakluka, som er mindre enn hos forgjengeren. Motytelsen er en stivere
og vesentlig mer kollisjonssikker konstruksjon.

For damene

Vi kunne kanskje ønsket noen flere lyse elementer på dashbordet hvor gearspaken sitter integrert for å spare plass på gulvet. Når håndbrekket i tillegg trekkes maksimalt inn mot førersetet, påstås det at en slank dameveske får plass mellom setene. Og Mazda skryter av plass til magasiner eller kart på utsiden av hanskerommet.

Tre motorer står på programmet fra introduksjonen – alle bensindrevne. Det finnes to alternative 1,3-litere med henholdsvis 75 og 86 hk. I tillegg kommer en 1,5-liter som byr på 103 hk. Sistnevnte satt i bilene vi prøvekjørte på bane, og til å drive en så lett bil, virket det noe sedat.

Norske Mazda-forhandlere har foreløpig ytret størst interesse for den minste motoren, men det kan muligens endre seg når et fjerde alternativ kommer noen måneder etter lanseringen – en 1,4-liters turbodiesel.

Sjarmtroll

I Norge skal Mazda2 selges i fire forskjellige utstyrsnivå, og selv de rimeligste modellene har blant annet DSC + antispinn, 6 kollisjonsputer, fjernstyrt sentrallås og radio/CD-spiller med AUX/MP3-inngang som standard. Zoomzoom og kjøreglede får du med på kjøpet – spesielt om du velger en av de mest fargeglade utgavene.

Bilen er utviklet og skal produseres av Mazda i Hiroshima, Japan, mens dagens Mazda2 deler plattform og samlebånd med Ford Fiesta i Spania. Her er det japansk ingeniørkunst som har fått råde grunnen, og det er nok en av årsakene til at Ford vurderer å skifte navn når de lanserer sin etterfølger til Fiesta. Med den nye 2’ern har Mazda gode kort på hånden for å ta opp kampen mot bl.a. Yaris, Polo og 207 i småbilklassen.

Fakta om Mazda2 1,3 Standard Power:

Powered by Labrador CMS