-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Mazda5: Ansiktsløftet ned i pris
Mazda5 er en av Mazdas godt bevarte hemmeligheter. Den druknet litt i oppstarten for ny importør sommeren 2005, og ble siden stående parkert i skyggen av storselgere som Volkswagen Touran.


Mazda2
Først publisert i Bil 4 - 2008.
Nå kommer bilen i midtlivsoppgradert utgave, men du skal bruke øynene godt for å se endringene; litt i fronten, detaljer i hekken og småpynt på dashbordet. Hva bedre er: Bilen støyer merkbart mindre enn forgjengeren, og den smarte bakseteløsningen fortsetter uforandret samtidig som utstyret oppgraderes. Og best av alt: Prisen på flere av utgavene går faktisk litt ned på grunn av lavere utslipp.
Lavere CO2
Innstegsvarianten med 115 bensinhester koster riktignok fortsatt rett over 272.000 kroner, mens tilsvarende modell med dieselmotor ikke lenger prises til 302.300 kroner, men er modellendret ned til 286.900 kroner. Noen gram lavere CO2-utslipp gjør susen selv om Mazda5 fortsatt befinner seg et stykke unna de beste i klassen også på dette området.
Bortsett fra å redusere utslippet av CO2 har Mazda gjort lite med motorene. Fortsatt yter bensinvarianten enten 115 hk eller 146 hk, og velger du dieselmodellen – som de aller fleste gjør – står valget mellom 110 og 143 hk.
Syv seter under tvil
Setearrangementet gjør at Mazda5 fortsatt er en fireseter med syv sitteplasser! Ok, det står syv seter i boka, men midtsetet i andre seterad passer best for barn, og de to bakerste setene egner seg best som erstatter for drosjekø på nyttårsaften.
Tilbake står fire prima sitteplasser, godt med bagasjeplass, mange smarte oppbevaringsrom, en god sittestilling bak rattet og et gammeldags plastinteriør som neppe overlever neste modellendring.
Men det skal Mazda5 ha: Den kjører bedre enn de fleste andre flerbruksbiler og oppfører seg langt mer som personbil enn MPV ute på veien.
Mazda5 2.0 D 110 hk
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1998 ccm. Ytelse: 81 kW (110 hk) v/3500 o/min, 310 Nm v/2000 o/min. LxBxH: 451 x 176 x 162
cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1610 kg. Nyttelast: 635 kg. Bagasjerom: 112–857 liter (VDA). Dekk: 205/55
R16. Aks. 0–100 km/t: 13,9 sek. Toppfart: 177 km/t. Forbruk, blandet kjøring: 0,61 l/mil. CO2-utslipp: 162 g/km.
Pris: kr 286.200.
Konkurrenter: Opel Zafira, VW Touran, Mitsubishi Grandis, Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso m.fl.