-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Mazda5: Ansiktsløftet ned i pris
Mazda5 er en av Mazdas godt bevarte hemmeligheter. Den druknet litt i oppstarten for ny importør sommeren 2005, og ble siden stående parkert i skyggen av storselgere som Volkswagen Touran.


Mazda2
Først publisert i Bil 4 - 2008.
Nå kommer bilen i midtlivsoppgradert utgave, men du skal bruke øynene godt for å se endringene; litt i fronten, detaljer i hekken og småpynt på dashbordet. Hva bedre er: Bilen støyer merkbart mindre enn forgjengeren, og den smarte bakseteløsningen fortsetter uforandret samtidig som utstyret oppgraderes. Og best av alt: Prisen på flere av utgavene går faktisk litt ned på grunn av lavere utslipp.
Lavere CO2
Innstegsvarianten med 115 bensinhester koster riktignok fortsatt rett over 272.000 kroner, mens tilsvarende modell med dieselmotor ikke lenger prises til 302.300 kroner, men er modellendret ned til 286.900 kroner. Noen gram lavere CO2-utslipp gjør susen selv om Mazda5 fortsatt befinner seg et stykke unna de beste i klassen også på dette området.
Bortsett fra å redusere utslippet av CO2 har Mazda gjort lite med motorene. Fortsatt yter bensinvarianten enten 115 hk eller 146 hk, og velger du dieselmodellen – som de aller fleste gjør – står valget mellom 110 og 143 hk.
Syv seter under tvil
Setearrangementet gjør at Mazda5 fortsatt er en fireseter med syv sitteplasser! Ok, det står syv seter i boka, men midtsetet i andre seterad passer best for barn, og de to bakerste setene egner seg best som erstatter for drosjekø på nyttårsaften.
Tilbake står fire prima sitteplasser, godt med bagasjeplass, mange smarte oppbevaringsrom, en god sittestilling bak rattet og et gammeldags plastinteriør som neppe overlever neste modellendring.
Men det skal Mazda5 ha: Den kjører bedre enn de fleste andre flerbruksbiler og oppfører seg langt mer som personbil enn MPV ute på veien.
Mazda5 2.0 D 110 hk
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1998 ccm. Ytelse: 81 kW (110 hk) v/3500 o/min, 310 Nm v/2000 o/min. LxBxH: 451 x 176 x 162
cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1610 kg. Nyttelast: 635 kg. Bagasjerom: 112–857 liter (VDA). Dekk: 205/55
R16. Aks. 0–100 km/t: 13,9 sek. Toppfart: 177 km/t. Forbruk, blandet kjøring: 0,61 l/mil. CO2-utslipp: 162 g/km.
Pris: kr 286.200.
Konkurrenter: Opel Zafira, VW Touran, Mitsubishi Grandis, Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso m.fl.