-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Mazda2 for Europa
Det er fortsatt noen måneder til Mazdas nye småbil er klar for Europa, men nå letter Mazda på sløret.
I sommer ble nye Mazda2, eller Demio som den heter der, lansert på det japanske markedet. Noen måneder tidligere viste de en konseptbil på Genève-utstillingen – Hazumi – som overlot lite til fantasien.
Om en måneds tid skal de første europeiske journalister få sette seg bak rattet, og i den forbindelse slipper Mazda nå mer informasjon om modellen som skal selges på vårt kontinent.
Skyactiv + Kodo
Fundamentet for nye Mazda2 er Skyactiv teknologi fusjonert med Kodo design. I klar tekst betyr det et utseende som du kjenner igjen fra nyere Mazda-modeller som 3 og 6 og den populære SUV-en CX-5, kombinert med moderne teknologi.
Det intuitive interiøret som vi først møtte i Mazda3 er overført til 2-eren, inkludert head-up display som Mazda påstår de er først med i denne klassen. Ikke vet jeg…
Kundene kan velge mellom tre motorer, som egentlig er to. Bensinmotoren er nemlig en 1,5-liter som leveres i effekter fra 75 til 115 hestekrefter. Uten turbo.
Moderne diesel
Dieselalternativet er flunkende nytt – en 1,5-liter med 105 hestekrefter som skal være meget nøysom. Mazda lover et snittforbruk på 0,34 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 89 g/km.
Det skyldes ikke minst at bilen er meget lett, fra 970 kg og oppover avhengig av utstyr.
Standard girkasse er femtrinns manuell for de minste bensinmotorene og sekstrinn for 115-hesters bensin samt dieselmotoren.
Den mellomste bensinmotoren kan også kombineres med sekstrinns automat. Alle girkassene er nyutviklet basert på de kraftigere utgavene i de større modellene.
Mazda lover et høyt utstyrsnivå med hensyn til sikkerhet og komfort når de kommer til Norge første kvartal 2015.
Lengde | mm | 4,060 |
Bredde | mm | 1,695 |
Bredde (inkl. speil) | mm | 1,983 |
Høyde (uten antenne) | mm | 1,495 |
Aksealvstand | mm | 2,570 |
Motor | Skyactiv-G 1.5 (75hk) | Skyactiv-G 1.5 (90 hk) | Skyactiv-G 1.5 (115 hk i-Eloop) | Skyactiv-D 1.5 | |||
Effekt | kW(hk)/o/min. | 55(75)/6,000 | 66(90)/6,000 | 85(115)/6,000 | 77(105)/4,000 | ||
Dreiemoment | Nm/o/min. | 135/3,800 | 148/4,000 | 148/4,000 | 220/1,400-3,200 | ||
EU-klasse | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | |||
Girkasse | 5MT | 5MT | 6AT | 6MT | 6MT | ||
Snittforbruk* | l/mil | 0,47 | 0,45 | 0,48 | 0,49 | 0,34 | |
CO2 * | g/km | 110 | 105 | 112 | 115 | 89 |