BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active Tourer

Vi kjører ny BMW

Dette er jeg spent på – for første gang skal jeg kjøre en BMW med drift på forhjulene. Det skjer i vakre Tyrol i dag og i morgen – og jeg skal selvsagt dele mine førsteinntrykk med dere.

Publisert Sist oppdatert

2-serie Active Tourer er den etterlengtede modellen vi nå endelig skal sette oss bak rattet i etter å ha fulgt prosjektet med spenning de siste årene. Concept Active Tourer ble første gang vist i Paris høsten 2012, og ga klare indikasjoner på hva vi hadde i vente.

Siden har vi dryppvis fått mer informasjon, helt frem til BMW slapp de første offisielle bildene i vår.

Mye Mercedes
Vi har omtalt den som en BMW B-Klasse med henvisning til Mercedes-modellen som både ser lik ut og som har omtrent de samme fysiske målene. Kan dette være en bil med BMWs sportslige egenskaper som vi setter så stor pris på? Det får vi snart svar på.

BMW har nok vært mer opptatt av bakhjulsdrift enn kundene deres har vært – i alle fall de som kjører rundt i de mindre modellene. En undersøkelse for noen år siden viste at så mye som 80 prosent av 1-serie-eierne trodde bilen deres hadde forhjulsdrift.

Felles plattform
2-serie Active Tourer deler plattform med nye Mini-modeller, og det betyr mulighet for drift foran eller på alle fire hjul. Og selvsagt åpner det opp for nye fleksible løsninger i interiøret når alt som er relatert til drivlinjen sitter foran føreren.

De fysiske målene på 2-serie Active Tourer er 434 x 180 x 155 cm. Den har et bagasjerom på 468 liter som utvides til 1510 liter når baksetene legges ned.

Og da er det jo interessant å sammenligne med nevnte B-Klasse som måler 435 x 178 x 155 cm. Bagasjerommet er heller ikke ulikt – 488 liter bak setene i B-Klasse øker til 1457 liter når disse legges flatt.

Vi kan jo nevne akselavstanden i samme slengen, den er 267 cm på BMW og 269 på Mercedes.

Flere drivlinjer på gang
Ved lanseringen tilbys 2-serie Active Tourer med tre alternative motorer, to for bensin og en for diesel. Sistnevnte leveres også i en nedtunet versjon for Norge.

218i Active Tourer blir rimeligste alternativ med en startpris på 307.900 kroner. Den har en 1,5-liters rekketreer med 136 hestekrefter og et dreiemoment på 220 Newtonmeter.

De som vil ha mer krefter kan velge 225i Active Tourer med toliters firer som yter hele 231 hk / 350 Nm og gjør null til hundre på 6,8 sekunder.

Tredje alternativ er 218d med 150 hk og 330 Nm, og det er denne BMW Norge tilbyr i en nedtunet versjon med 136 hk som sparer deg for rundt 7000 avgiftskroner.

Flere motorer og firehjulsdrift blir tilgjengelig etter hvert, og med stor sannsynlighet får vi også en ladbar hybrid som alternativ.

BMW 2-serie Active Tourer er på plass i Norge i september, og vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer når vi har kjørt bilen.

SE VIDEO OG STORT BILDEGALLERI

Veiledende priser BMW 2-serie Active Tourer

Grunnpriser

Effekt
Hk

CO2
g/km

NOx
mg/km

Miljø
klass

Egen-
vekt

Engangs-
avgift

Veil. pris

218i

136

115

19

B

1 320

76 507

307 900

Automat (6 tr.)

136

119

23

C

1 360

83 147

334 600

225i*

231

135

28

D

1 430

183 682

516 900

Sportsautomat (8 tr.)

231

135

28

D

1 430

183 682

521 900

218d (136Hk)

136

109

44

B

1 375

77 579

341 300

Automat (8 tr.)

136

109

32

B

1 375

77 025

360 800

Sportsautomat (8 tr.)

136

109

32

B

1 375

77 025

365 800

218d

150

109

44

B

1 375

84 529

348 200

Automat (8 tr.)

150

109

32

B

1 375

83 975

367 700

Sportsautomat (8 tr.)

150

109

32

B

1 375

83 975

372 700

Powered by Labrador CMS