-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Rover 214 Si - Mitsubishi Colt 1.3 GLX
Mindre enn bilene i kompaktklassen, men ikke småbiler, i dette grenselandet finner du Rover 214 Si og Mitsubishi Colt 1.3 GLX. Tilsynelatende nokså like, men vår mini-test avslørte to helt forskjellige biler.
Først publisert i BIL 10 - 1996.
200-serien er Rovers første modellserie utviklet etter at de skilte lag med Honda. Rover har valgt en bilstørrelse som ligger litt under den tradisjonelle kompaktklassen og den er derfor ingen konkurrent til Golf, Astra, Corolla og 306, for å nevne noen. Rover 214, som tredørs eller femdørs, henvender seg til dem som vil ha en kompakt bil, men ingen småbil.
Mitsubishi valgte, i motsetning til konkurrenter som Toyota og Honda, å gå litt ned i størrelse med den nye Colt og tilbyr i Colt en bil som er kompakt utvendig, men som gir mer romfølelse enn småbilene.
Både 214 og Colt har rommelige førerplasser og det er lite å utsette på førermiljøet. Rover har plassert radioen lavt. Det er en dårlig løsning, men alle andre betjeninger er lett tilgjengelig og oversiktlig gruppert. Tre-innfellinger rundt varme- og friskluftbetjeningen og på dashbordet foran passasjersetet gir en aning luksuspreg.
Colt har et mer nøkternt interiør. Her er det ikke mye luksus, men det er likevel smakfullt og førerplassen er ryddig. Varme- og friskluftbetjeningen er litt rotete, men med litt tilvenning sitter den. Colt har den beste førerplassen. Forholdet ratt, pedaler, gearspak og sete passer perfekt og med høyderegulering av både ratt og sete har du muligheter til å påvirke sittestillingen. Du sitter ikke dårlig i 214 heller, men gearspaken er lengre unna og førersetet gir ikke samme gode støtte til ryggen.
Trange bakseter
Om plassforholdene i forsetene er nokså like, er det merkbar forskjell når du kommer i baksetet. Kupébredden er omtrent lik på de to modellene. Det er i alle fall for trangt til at tre voksne sitter behagelig, men to har god plass i bredden. I 214 er det god benplass, men alt for dårlig takhøyde. Selv personer som er 175 cm lange har takkontakt. I Colt er det god takhøyde, men her er det benplassen det skorter på. Det er med andre ord ingen av de to som er fullverdige hvis du skal ha voksne baksetepassasjerer.
Rover 214 har mest bagasjeplass og en bakseterygg som er delt 40/60. Ulempen er at bakseteryggen lager en ganske høy terskel når den legges ned. Colts bakseterygg er delt på midten, men gir et tilnærmet flatt bagasjeromgulv.
Rover har gjort en meget god jobb når det gjelder støydemping. Både vindstøy og støy fra motor, hjul og hjuloppheng er meget godt dempet. Mitsubishi har ikke vært like flinke og når du kommer fra Rover 214 og over til Colt, blir du møtt av et vesentlig høyere lydnivå. Selv om lydnivået er høyere, blir det likevel ikke sjenerende og du venner deg raskt til det.
Colt har hjuloppheng som takler små ujevnheter meget overbevisende, men som derimot gir mer lyd og takler store og skarpe ujevnheter dårligere enn 214. Rover har valgt å legge seg på en sportslig fjæringskarakteristikk. Det betyr bedre svingegenskaper, men dårligere fjæringskomfort, og da spesielt på de små ujevnhetene. De skarpe ujevnhetene takler 214 bedre enn Colt. Her må du velge mellom å kjenne de få skarpe ujevnhetene godt eller riste mye på små ujevnheter.
Begge testbilene har gode og forutsigbare kjøreegenskaper. Rover 214s fastere fjæring og demping, samt en kraftigere krengningsstabilisator og 65 profil dekk, sørger for bedre veikontakt og stabilitet i svinger. Colt krenger mer og har ikke samme kontante og presise styring. Den understyrer tidligere når den presses hardt i svinger.
103 mot 75 hk
Begge våre testbiler har ABSbremser og i tillegg bremser som ved aktiv kjøring er enkle å dosere. 29 meter bremsestrekning fra 80 km/t er bra, men ikke imponerende.
Den største forskjellen mellom de to testbilene finner vi på motorsiden. Colt leveres nå bare med rekkefireren med 1,3 liter sylindervolum og 75 hk, mens Rover 214 har en 1,4-liter med 103 hk. 75 hk og en forholdsvis flat dreiemomentkurve gjør Colt-motoren til et hyggelig bekjentskap. Den drar villig over hele turtallsregisteret, men levner ingen tvil om at den trives best når den blir jaget litt. Problemet er bare at vi kjører 1,3-literen mot en av markedets beste 1,4-litere. Rover-motoren har ikke bare et giftig fraspark på toppen av turtallsregisteret. Den drar også villig helt ned til 1500 o/min i femtegear. Her er det lett å bli lurt til å tro at det sitter en langt større motor under panseret. Denne motoren jobber uanstrengt ned til 60 km/t i femtegear og sammenlignet med Colt betyr det vesentlig mindre bruk av gearspaken. Mitsubishis motor bruker litt mindre bensin, men forskjellen blir liten nettopp på grunn av Rover-motorens bedre fleksibilitet.
Vår favoritt: Rover 214 Si
Vi falt for Rover 214 Si. Den har litt bedre plass, støyer mindre, har en helt nydelig motor og de klart beste kjøreegenskapene, men Rover kan med fordel jobbe litt med støtdemperinnstillingen; komforten på små ujevnheter kan bli vesentlig bedre enn dette og førersetet falt heller ikke helt i smak. Resten imponerer. Rover 214 virker robust.
Det kan virke urettferdig å kjøre Colt mot en større bil, men prisforskjellen er ikke avskrekkende. Det er bare 6.500 kroner som skiller de to. Colt er mer lettkjørt og hendigere enn Rover 214. Fjæringskomforten er god, støynivået litt høyt, men uten at det blir slitsomt. God takhøyde til tross; plassen i baksetet er liten. Dette er en bil for den som vil ha komfortabel transport og en lettkjørt bil.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data