-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Peugeot E-2008 GT
Mer rekkevidde – høyere pris
I Peugeots omfattende oppgraderingsprogram av elbilene er turen nå kommet til E-2008.
Hvorfor velge Peugeot E-2008 framfor de mange kinesiske elbilene som, om man ser litt stort på det, er omtrent like store og koster cirka det samme?
For meg handler det om kombinasjonen av bra sitte- og kjørekomfort, ganske stort bagasjerom, oppgradert infotainmentteknologi – og ikke minst fordi instrumentskjerm montert over det lille rattet (34,5 cm bred og 31,0 cm høyt) eliminerer behovet for headupdisplay. Løsningen har vært Peugeots varemerke i mange år, og jeg lurer på hvorfor ikke flere kopierer den.
406 kilometer
Ut med 136 hk, inn med 156 hk. Ut med 345 km rekkevidde, heretter gjelder 406 km. Foruten noen designmessige endringer i fronten som mest synlige, består de viktigste tekniske endringene i ny motor hvor makseffekten økes fra 136 til 156 hk samtidig som forbruket senkes fra 15,6 til 13,3 kWt per 100 km.
Lavere forbruk og endret batterikjemi som bedrer kapasiteten fra 50 til 54 kWt (netto 50 kWt), forklarer rekkeviddeøkningen. Å bikke 400 km er viktig i et norsk elbilmarked hvor lang rekkevidde betyr mer enn god nok rekkevidde ut fra det daglige behovet.
Ikke minst i forhold til de nevnte kineserne (MG, BYD, Seres og Jac) matcher E-2008 nå de fleste av dem på rekkevidde.
Prisen opp
Mer glede og rekkevidde koster mer penger. Oppgraderingen drar opp prisen på E-2008 GT med 22.300 kroner når bilen dukker opp i Norge utpå høsten (september/oktober antydes), og kun i GT-variant. De billigere Active- og Allure-utgavene ble ikke billige nok, så bedre å satse på bestselgeren og utstyre den bra.
Ny girvelger hentet fra andre Stellantis-modeller er den mest iøynefallende endringen innvendig, og Peugeot har ikke klart å kvitte seg med den svart/blanke støvmagnetplasten på midtkonsollen.
Knapt merkbart
Effektøkningen fra 136 til 156 hk er i praksis knapt merkbar. Fortsatt gjelder 9,0 sekunder på sprint til 100 km/t, øko-programmet henter bare fram 82 hk og i normal-programmet yter E-2008 109 hk. Sportsprogrammet byr på maksimaleffekten. Dreiemoment på 260 Nm endres ikke og oppgraderingen inneholder ingen mulighet for å trekke tilhenger.
Fordi E-2008 trolig i hovedsak lades hjemme, holder det med 100 kW DC ladefart. Oppgradert hjemmeladefart fra 7,4 kW til 11 kW koster 6.400 kroner ekstra.
Så forstår jeg godt spørsmålet om hvorfor Stellantis tviholder på så lav motoreffekt når mange av konkurrentene, ikke minst Volvo i kommende EX30, tar ut godt over 200 hk på den tohjulsdrevne varianten.
Hvor er behovet?
Men for å være helt ærlig: hvem kan med hånden på hjertet argumentere saklig for behovet for å holde følge med sportsbiler ut av lyskryssene med en bil som først og fremst er her for å dekke de hverdagslige transportbehovene? Morsomt, ja vel. Nyttig, nei.
Peugeot benytter TomTom navigasjon og bilen OTA-oppgraderes. Selv med omfattende GT-utstyrspakke, drar det fort 30.000 kroner i «må ha-tilvalg» som 360-graders visning med blindsonevarsling, soltak til å åpne, adaptiv cruise, gripkontroll og nødladekabel med vanlig stikkontakt (trodde jeg var standard i alle elbiler).
For kostbar?
Med pris innpå 420.000 kroner inkludert attraktive tilvalg nærmer Peugeot E-2008 seg raskt rimeligste variant av langt større Tesla Model Y. Og det er jeg redd E-2008 ikke tåler.
Med pris innpå 420.000 kroner inkludert attraktive tilvalg nærmer Peugeot E-2008 seg raskt rimeligste variant av langt større Tesla Model Y. Og det er jeg redd E-2008 ikke tåler
Uten de elektriske variantene av morsomme 208 og SUV-en 2008 på laget, hadde det vært magert for Peugeot i Norge. Så langt i år står elbilene for 80 prosent av volumet hvilket betyr at Peugeot befinner seg så nær den gjennomsnittlige, norske drivlinjemiksen det går an å komme i forhold til el/fossil.
Det betyr samtidig at Peugeot i Norge går i utakt med produsenten, for selv om Peugeot og moderselskapet Stellantis også orienterer seg mot en batterielektrisk fremtid og trykker på den store el-startknappen neste år, utgjør el-variantene en fjert av gigantens totalvolum.
I dag bygges alle de elektriske variantene av Peugeot, Opel, Citroën, DS og Jeep Avenger på plattformer de deler med bensin- og dieselbrødrene hvilket begrenser valgfrihet i forhold til drivlinjer og batteristørrelse sammenliknet med å bygge på en elbildedikert plattform. Det betyr eksempelvis at ingen av batterielbilene leveres med firehjulsdrift.
Fiats nye 600 (ikke til Norge før tidlig neste år) befinner seg også på denne plattformen.
Første Stellantis-modell på en ren elbilplattform blir Peugeot 3008 som presenteres i september. Det blir utvilsomt et løft.
OPPSUMMERT
Først og fremst mer rekkevidde holder liv i E-Peugeot 2008 fram til Stellantis flytter elbilene over på en dedikert elbilplattform.
Peugeot 2008 electric
e-2008 | E-2008 | |
Pris fra* | Kr. 366 900 | Kr. 388 000 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor | 136 hk/260 Nm | 156 hk/260 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,0 sek | 9,0 sek |
Toppfart | 150 km/t | 150 m/t |
Batteri brutto/netto | 50 kWt | 54/51 kWt |
Lading DC/AC | 100/7,4-11,0 kW | 100/7,4-11,0 kW |
Ladefart 20-80% | … | ca 30 min |
Strømforbruk | 15,6 kWt | 13,3 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 345 km | 406 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 430/177/155 cm | 430/177/155 cm |
Akselavstand | 261 cm | 261 cm |
Bilvekt | 1 550 kg | 1 548 kg |
Nyttelast | 405 kg | 407 kg |
Bakkeklaring | 14,0 cm | 14,0 cm |
Tilhengervekt | 0 kg | 0 kg |
Bagasjerom foran | Ikke | Ikke |
Bagasjerom bak | 434 - 1 467 liter | 434 - 1 467 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2019)** | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo **Med bensinmotor som er lettere. |