Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS

Hvilken kraftkrise?

Tørst, dyr, og en tanke ukomfortabel – likevel er det vanskelig å ikke like Mazda3 MPS – den er nemlig også tøff, rask og utrolig glad i svinger.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Markedet for overmotoriserte kompaktbiler preges av at norske myndigheter ikke synes dette er noe vi strengt tatt trenger her på oljeberget.

Med forhjulstrekk og 260 hk fremstår ikke denne bilen som noen åpenbar vinterbil. Men vår testtur gjennom fire fylker i temperaturer ned til minus 36, ga oss likevel noen fantastiske opplevelser.

Motoren i Mazda3 MPS er fortsatt 2,3-literen som vi kjenner fra tidligere utgaver med de tre bokstavene.

Den yter altså 260 hestekrefter, men i motsetning til moderne små turbomotorer er dette en skikkelig slugger – her kjenner du virkelig når turboen kommer, og den har en lyd opp i turtallsområdene som virkelig får håret til å reise seg på armene.

I motsetning til tidligere MPS-utgaver har man gått bort fra det diskrete utseendet. Her snakker vi om et digert luftinnsug på panseret, som ser ut som det spiser småunger til lunch, og en spoiler godt synlig plassert over bakruta.

Selv innenfor alle lovlige fartsgrenser blir du fulgt nøye av folk både med og uten politimyndighet. Særlig forfra ser bilen utrolig sinna ut.

Innvendig har den fått fancy sportsstoler og litt kulere pedaler – ellers er det ikke stort som skiller den fra en vanlig Mazda3.

Dette er imidlertid ikke uvanlig for biler av denne typen. Ser du på en Ford Focus RS og Golf GTI, ser man mye av det samme – små sportslige tilnærminger, men ellers ganske identisk med opphavet.

Hvordan er Mazda 3MPS

Du bør ha en sportslig innstilling om du skal velge Mazda3 MPS.

Motoren er fantastisk når du har bestemt deg for å kjøre sportslig. 0-100 går unna på 6,1 sekunder, og toppfarten skal være 250 kilometer i timen. Men ettersom turboen tidvis kommer litt brått på, blir den litt slitsom i småkjøring.

Bor du i litt mer grisgrendte strøk, uten mye køkjøring, vil du nok komme til å glede deg stort over tredje og fjerde gir – de kan du nemlig bruke til det aller meste.

Dessverre står ikke girkassa helt i stil med den rå motoren. Den er ikke like presis som de kassene vi kjenner både fra Subaru Impreza WRX, Golf GTI og Focus RS. Det gjør at man holder litt igjen.

Komfort er heller ikke noe som er fremtredende i denne bilen. Du kjenner det meste som foregår under hjulene. Når jeg kjenner godt etter, kan jeg fortsatt memorere et par ferister som ble passert mellom Nesbyen og Dagali.

Det største problemet er faktisk ikke selve fjæringen i bilen. Setene er sportslige, men litt på feil måte. De gir mye sidestøtte, men for de av oss som har mer enn 24 i bukselengde blir det dårlig med lårstøtte.

Etter mye om og men har Mazda fått navigasjon i et lite informasjonsdisplay som ligger i midtkonsollen. Til tross for at det er noe av det minste vi har sett i en moderne bil, fungerer det godt – det er faktisk ganske lettlest selv om vi kunne tenkt oss at det var en tomme større.

Ladetrykksmåleren er sentralt plassert midt i displayet – uten at jeg føler at det påvirket kjørestilen min særlig mye. Det handler mye om av og på i denne bilen.

Biler med ekstreme krefter på forhjulene, har alltid vært en utfordring. Mazda løser det blant annet med en LSD-differensial mellom forhjulene. Den registrerer hastighetsforskjellene mellom forhjulene og motvirker den rykkingen i rattet som ofte blir resultatet av akselerasjon.

Under press på vinterføre, eller når det er vått på veien, blir Mazda3 - som de fleste andre slike biler - understyrt. Det er i grunn trygt og forutsigbart, og dessuten kan du leke med balansen i bilen ved å gå av gassen slik at også bakenden gjerne vil være med å leke litt.

Stabilitetskontrollen slår imidlertid inn omtrent tidsnok til å redde deg ut av de mest kritiske situasjonene, men den lar deg utnytte kreftene inntil et visst nivå.

Vi skrev at bilen var tørst. I følge tallene skal blandet forbruk ligge på 0,96 liter per mil. Vårt målte forbruk lå nok noe over dette, men vi kan skylde litt på ekstremt lave temperaturer og litt ivrig høyrefot.

Bør jeg kjøpe en?

Strengt tatt? Nei.

618 900 kroner er sinnsykt mye penger, selv for en bil som ser så intenst tøff ut. En Golf GTI koster kr 456.930 og en Ford Focus ST kr 517.000, mens den verste av dem alle, en Focus RS, koster kr 734.000.

Det er mye utstyr på Mazda3 MPS, men den koster veldig mye penger – særlig fordi du føler at du først og fremst betaler penger i avgifter og ikke for å gjøre bilen bedre.

Det skal imidlertid ikke stikkes under en førerstol at dette er en utrolig tøff og morsom bil å kjøre – kanskje særlig når det blir tørt på veiene og du finner noen som svinger ofte.

Totalt sett blir det litt mye småting å henge seg opp i, og konkurrentene er beinharde i denne prisklassen.

Kanskje du heller skal vurdere en Mazda3 med 185-hesters diesel, den koster nemlig 361.100 kroner med like mye utstyr.

FAKTA Mazda 3 MPSMotor:4-syl. bensin turbo, 2261 ccmEffekt:260 hk v/ 5000 o/min.
Mål:446 x 175,5 x 147 cm (L/B/H)Akselavstand:264 cmEgenvekt m/fører:1530 kgAks. 0-100 km/t:6,1 sek.Toppfart:250 km/tForbruk blandet kjøring:0,96 l/milCO2-utslipp:224 g/kmPris fra:kr 639.377Pris som prøvekjørt:kr 639.377

Powered by Labrador CMS