BMW 320i

Publisert Sist oppdatert

320i
320i

Innledning

BMW 320i er en hyperaktuell deltaker i testen, nykommeren ble lansert i Norge uken etter at denne testen ble kjørt. Femte generasjon av 3-serie er 5 cm lenger utvendig og har 3,5 cm større akselavstand enn forgjengeren. Økt lengde nyter både benplassen i baksetet og bagasjerommet godt av, sistnevnte 20 liter større enn før, men for den innvendige romfølelsen betyr det nok likevel mest at bilens bredde er økt med hele 78 millimeter. For stabiliteten og kjørefølelsen har det positiv effekt at sporvidden er 29 millimeter større enn før.

Den nye 320i overbeviser med velkomponert balanse i kjøreegenskapene, fjæring og demping gir et vellykket samspill mellom sportslige egenskaper og kjørekomfort. Hjulopphenget absorberer fillete asfalt på en behagelig måte, samtidig som hjulene beholder grepet. Styringen er fast og presis, ikke utpreget kontant, men gir nydelig styrefølelse. På motorvei er 3-serie meget stabil og påvirkes lite av sidevind.

Foreløpig er 320i minstemann blant bensinmotorene med sine 150 hk. Motoren er kombinert med en presis og behagelig sekstrinns manuell gearkasse (sekstrinns automatkasse med Steptronic koster 20.000 kroner ekstra). Sjettegearet er meget fleksibelt, selv i bytrafikk kan du kjøre langt ned på turtall uten at det oppstår ubehagelige vibrasjoner.

Interiøret er mer moderne enn i forgjengeren, med fin harmoni, og med tydelige og lettleste instrumenter. Nå har 3-serien fått start/stopp-knapp i stedet for tenningsnøkkel, slik som 1-serie. Førermiljøet er kompakt, noen vil si trangt, man får en følelse av å “kle bilen på seg. Vår bil er utstyrt med sportsseter med uttrekkbar sittepute (6800 kroner ekstra), seter som det tar tid å fininnstille og finne seg til rette i – men når du først har funnet stillingen er det neppe noen som byr på bedre sittekomfort på dette nivået. Inntrykket av førermiljøet trekkes ned av iDrivesystemet som er tungvint og vanskelig å bruke. Samtidig er man nødt til å forholde seg til iDrive ettersom nær sagt alle funksjoner for radio, klimaanlegg, navigasjon etc. er samlet her.

Bagasjerommet har en upraktisk form, så selv om volumet er på høyde med konkurrentene, er det vanskelig å utnytte volumet effektivt. Kriker og kroker gjør rommet lite koffertvennlig.

320i er den mest sportslige av testbilene denne gang, samtidig er komforten meget fremtredende. Prisene har tilsynelatende ikke steget mye på nykommeren, men vær forberedt på å kjøpe en utstyrspakke eller to for å komme på tilfredsstillende nivå. For eksempel har vår testbil ekstrautstyr for intet mindre enn 190.000 kroner. I løpet av høsten er utgavene med mindre motor på plass, nemlig 318i og 318d. Da kommer også Touring.

FØRERMILJØ = 9
Kompakt, intimt førermiljø. Gode sportsseter som krever tilvenning. iDrive-systemet er komplisert.
PLASS = 6
Rommelig kupé på papiret, gir ikke samme følelse i praksis. Uvanlig upraktisk bagasjerom.
KOMFORT = 9
Fin fjærings- og kjørekomfort, behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Kompetent hjuloppheng, nydelig styrefølelse. Vellykket balanse i kjøreegenskapene.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Sterk og kvikk motor, lavest forbruk.
SIKKERHET = 9
Ikke NCAP-testet, forgjengeren har fire stjerner, sannsynligvis fem nå. Annen sikkerhet på topp.
PRIS OG UTSTYR = 8
Gunstig basispris. Full pakke drar opp prisen.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A4
- Mercedes C180- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS