-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Konklusjon
Det har ikke manglet på grunner til å vrake diesel til fordel for bensin, men nå er det på tide å kaste fordommene over bord for godt. Litt dieselknakking på tomgang og på lave turtall er til å leve med når forbruket reduseres med mellom 20 og 30 prosent og man i tillegg også får bedre komfort og motorer som er sterkere i de situasjonene du har mest bruk for ekstra fraspark.
Vårt testlag er ikke i tvil; både 320 d og C 200 CDI er et bedre valg enn sine bensindrevne søsken C 200 Kompressor og 320i. Vi får ta et lite forbehold når det gjelder 320i med 170 hester, men heller ikke den matcher dieselmotorens dreiemoment på lave turtall.
Det er faktisk vanskeligere å velge mellom C-Klasse og 3-serie enn mellom bensin og diesel. C-Klasse gir et litt rommeligere inntrykk enn 3-serie, uten at det kommer til uttrykk i form av bedre kupéplass, men den har litt større bagasjerom enn BMWen. Når det gjelder kjøreegenskaper er CKlasse et lite strå vassere, mens 3-serie faktisk oppleves som den mest sportslige. På dårlig vei oppleves 3-serie som mest robust. Det at du hører hjulopphengene bedre i C-Klasse, gjør at den gir et litt billigere inntrykk.
Uansett hvilken bil du velger av disse fire, får du en fantastisk mellomklassebil. Skal vi først gjøre et valg, blir vår rangering som følger; 320d for en fantastisk motor kombinert med gunstig forbruk og en meget god pris, C 220 CDI for en nydelig motor og gunstig drivstofforbruk, 320i for en silkemyk motor og C 200 Kompressor kommer sist ganske enkelt fordi dens rekkefirer gir et billigere inntrykk en BMWs sekser.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data