BMW 3-serie: Etterspurt Bayer

Solid status og kvalitet er kjennetegnet på BMWs 3-serie.

Publisert

3-serie
3-serie

Først publisert i BIL 9 - 1998.

I1991 ble BMW 3-serie modell E36 lansert. I forhold til utgående modell ble karosseriet merkbart rundere. C-stolpen la på seg og ble trukket lengre bakover. Hekken ble også høyere. De karakteristiske doble frontlyktene befant seg nå bak et felles lykteglass. Et nytt bakhjulsoppheng forbedret kjøreegenskapene og fikk bukt med de verste tendensen til overstyring.

3-serien kommer i mange karosserivarianter og med enda flere motorer å velge mellom. Firedørs sedan er mest vanlig. De som er mer opptatt av stil, vil kanskje foretrekke coupéen selv om plassen i baksetet er i minste laget for voksne. Trenger man mer plass kan Touring være en løsning, men noen ordentlig stasjonsvogn er den ikke. Bagasjerommet er på beskjedne 370/ 1230 liter med baksetet opp/ned. En fireseters kabriolet finnes for den som liker litt vind i håret. Felles for alle modellene er at stil og kjøreegenskaper er prioritert fremfor god plass til passasjerer og bagasje. Lillebror i 3-serien er 316 og 318 Compact, en tredørs kombikupé som har et enklere bakhjulsoppheng enn de andre modellene i 3-serien. Interiøret er også enklere.

Motorutvalget starter med fire sylindre og henholdsvis 102, 116 og 140 hester. Men "ekte" BMW synes mange det først blir når man får en rekkesekser under panseret. Minst er 320. Selv om den har 150 hester, er det først og fremst turtallsvillighet og et langt behageligere støybilde med færre vibrasjoner som gjør den til en vinner fremfor bilen med bare fire sylindre. Hvis vi ser bort i fra M3, var 325 med 192 hester toppmodellen frem til 1995. Da introduserte BMW en ny og lettere motor av aluminium med innsug i plast og en rekke andre forbedringer for å få ned vekten. 328 har 193 hester, mens 323 fikk 170 hester. 323 har for øvrig et sylindervolum på 2,5 liter. BMW mente åpenbart at 323 var en mer passende benevnelse for å øke avstanden opp til 328. M3 er mest for de med ekstra tykk lommebok og et vennligsinnet forsikringsselskap. Diskret og lynrask med 286 hester frem til 1996 og med 321 hester på de seneste årsmodellene, snakker vi om en rendyrket sportsbil. BMWs 3-serie er svært populære og de holder seg derfor godt i pris. Til tross for omfattende bruktimport de siste årene, er det relativt lite biler på bruktmarkedet. Men dette er i ferd med å endre seg. Prisene holder seg likevel høye. 316 og 318 er de mest solgte modellene. Bare 10-15% av bilene solgt i Norge på 90-tallet har større motor. M3 er det bare solgt en håndfull av i Norge. Diesel slo heller aldri helt an hos 3-serie-kjøperne.

Få biler
Er du på utkikk etter 3-serie, er det vanskelig å komme utenom bruktimporterte biler, noe en oversikt over BMW-salget de siste årene tydelig viser. I 1996 ble det solgt 973 nye mot 1.500 bruktimporterte. I 1997 1.257 nye og 2.216 bruktimporterte. Hittil i år er det kommet 1.408 brukte 3-serie til Norge. Mens stasjonsvogn og kabriolet finnes i godt utvalg blant de bruktimporterte bilen, er det vanskelig å fremdrive Touring-modeller eldre enn 96-modell i Norge. Derimot er det solgt mange Compact i Norge. I 1994 – 1995 sto denne modellen for nærmere 50% av 3-serie salget her hjemme.

BMW har aldri hatt for vane å fylle opp bilene sine med utstyr, men lyktespyler og elektrisk justerbare speil er standard. Fra 1993 ble ABS-bremser standard og fra 1994 fikk alle biler kollisjonsputer på begge sider foran. På den annen side finnes det en del biler med "full pakke" med sportsunderstell, soltak, skinn, alufelger etc. Disse er dyre, men normalt også lettere å selge igjen. Bruktimporterte biler har generelt et høyere utstyrsnivå enn biler førstegangsregistrert i Norge.

Lite feil
Det skal ikke underslås at enkelte BMW-eiere kjører bilene sine ganske hardt. Men det synes ikke alltid på utsiden. Slitte bremser, forstilling og dekk kan være en indikasjon på at bilen ikke er behandlet pent. Blå eller sort røyk fra eksosen tyder på at motoren er kjørt vel hardt, det samme gjør høyt oljeforbruk. Årlig service er absolutt et pluss når du vurderer en brukt BMW.

Biler med overliggende kamaksel er utsatt for motorhavari med påfølgende store verkstedutgifter hvis kamremmen ryker. På 3-serien skal denne byttes hver 40.000 kilometer i 316/318 og hver 60.000 km i modellene med sekser. Er du i tvil om dette er utført på bilen du er i ferd med å kjøpe, så bytt den med en gang.

Svensk Bilprovning oppgir at 3-serien er belemret med flere feil enn gjennomsnittsbilen, mens NAF gir den karakteren gjennomsnittlig. På "vår" 318i fra 1993 fant NAF teststasjon tre helt typiske feil; slark i nedre opphengskuler i forstillingen, tynnslitte bremseskiver foran og en håndbrekkwire som var røket av.

Ellers var det fint lite å utsette på bilen som hadde rullet 122.000 km siden den var ny. Rust er sjeldent et problem på BMW av nyere årgang. Denne bilen ble for øvrig bruktimportert i 1997. De fleste av disse bilene vil være i god stand, gjerne med liten slitasje i forhold til antall kjørte kilometer. Men det finnes forhandlere som ikke er så nøye med hva de tar inn, bare det er billig. Den digitale triptelleren i BMW (og andre biler) er enkel å manipulere. Det er derfor bedre å sjekke den tekniske standen på bilen og vurdere prisen ut i fra den.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS