Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Dårlig crashtest
BMW 3-serie fikk bare en stjerne pluss en i parentes i NCAP-testen i 1997. Kabinen tålte ikke offset-smellen særlig godt. Det oppsto livstruende fare for brystskade for føreren fordi rattet trengte for langt inn. Faren for hodeskade var “middels”. Også for knær, lår og hofte blir sikkerheten kritisert, mens nakkebeskyttelsen var god. Testbilen hadde kollisjonspute på førersiden, men den ga ikke god nok beskyttelse.
Neste generasjon 3-serie fra 1998 oppnådde så vidt fire (av fem) stjerner.

3-serie 1991
Motorer:
316i: 1,6/100 hk. 191 km/t. 0-100 km/t: 12,9 sek. 0,79 liter/mil.
318i: 1,8/113 hk. 198 km/t. 11,3 sek. 0,83 liter.
320i: 2,0/150 hk. 214 km/t. 9,8 sek. 0,95 liter.
325i: 2,5/192 hk. 233 km/t. 7,9 sek. 0,95 liter.
Lengde/bredde/høyde: 443/170/140 cm.
Akselavstand: 270 cm.
Bagasjevolum: 435 liter (sedan).
Egenvekt: 1130–1295 kg.

Fra år til år
1991: Salget av sedan starter.
1992: 325 td diesel/115 hk. Ny Coupe. 318iS: 1,8/140 hk. M3 Coupe: 3,0/286 hk.
1993: 325 tds diesel/143 hk. Ny cabriolet.
1994: M3 sedan. Ny Compact 3-dørs. Ny Touring stasjonsvogn. 318 tds diesel/90 hk.
1995: Ny 323i: 2,5/170 hk.227 km/t. 8,3 sek. 0,83 liter/mil. 328i: 2,8/193 hk. 236 km/t. 7,3 sek. 0,85 liter. M3: 3,2/321 hk. 250 km/t. 5,5 sek. 0,88 liter.
1998: Ny sedan. Ny Coupe og Touring i 1999. Ny Cabriolet i 2000, ny Compact i 2001.

Powered by Labrador CMS