-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
SUV-trend i tiden
SUV/crossover er trendy, og ingen bilgruppe vokser for tiden raskere enn denne. Det betyr at hver tredje nordmann som handlet ny bil i fjor, valgte SUV/crossover. I vår test av fire høyaktuelle SUV-er trekkes sterke og svake sider ved Opel Grandland X, Peugeot 3008, Skoda Karoq og Subaru XV fram.
Først publisert i Bil 2/3-2018.
Før var SUV det samme som robust og ganske kostbar bil med firehjulsdrift. Dette er i ferd med å endre seg.
Den raskest voksende gruppen i denne klassen, som også omfatter bilene i grenselandet mot kombi/stasjonsvogn, crossover-modellene, trekker ofte kun på framhjulene. Onde tunger omtaler dem gjerne som leke-SUV-er, hvor det viktige for eieren først og fremst er å vise seg fram, ikke nødvendigvis å ta seg fram.
Tall fra OFV viser at åtte av ti som kjøpte SUV i Norge i fjor valgte 4x4-varianter, mens 4x4-andelen for biler generelt utgjør fire av ti.
Elbilene
I Norge må SUV/crossovergruppen suppleres med elbilene. Bare tenk på Tesla Model X, Kia Soul og snart Hyundai Kona, alle høybygg, Den største av dem, Model X, er både elektrisk, firehjulsdrevet – og i 2017 en av bestselgerne uansett bilklasse.
Og flere kommer til. I løpet av et års tid vil både Audi og Jaguar være her med sine SUV-liknende elbiler.
Sånn sett går de fire testbilene en tung tid i møte, ved at de verken tilbys som hybrider eller med kobling til strømnettet, i hvert fall ikke foreløpig.
Tapere er de også i forhold til engangsavgiften. Skjerpet skattlegging av CO2 har allerede i 2018 gjort bilene dyrere. Og mer ventes i 2019, ikke minst når overgangen til WLTP-målemetode for forbruk/utslipp tar til å gjelde for fullt fra kommende årsskifte.
Betydelig interesse
Men la oss enn så lenge hygge oss med fossilbilene, og slå fast at de fire testbilene omfattes med betydelig interesse. Særlig gjelder det Skoda Karoq – enn så fossil den er med sine kraftige dieselmotorer – fordi bilen inneholder så mye funksjonelt at den kan havne på ti-på-topp listen uansett bilklasse i 2018.
Testkandidatene er biler du bare setter deg inn i, trykker på startknappen og legger i vei. Dersom spesielt god framkommelighet ikke er viktig, sitter du like høyt og med samme oversikt i alle fire. Alle er godt utstyrt og to av dem, Skoda Karoq og Subaru XV, nærmer seg nivå to av de fem nivåene på selvkjørskalaen.
Bare to av testbilene har gjennomgått Euro NCAPs sikkerhetsprogram (de fikk fem av fem mulige stjerner). Det vil overraske om de to andre gjør det dårligere.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng