-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Sydd over samme lest
Kan det være noen tvil om at Nissan Qashqai har stått modell for nykommeren Peugeot 3008? Har Peugeot klart å sy sammen en vinner når de har hatt fordelen av å kunne forbedre Qashqais konsept? Vi går de to flerbruks-stasjonsvognene etter i sømmene.
Først publisert i Bil nr 8/9-2009.
De er høybygde og forholdsvis rommelige – ser ut som en SUV, men kalles crossover.
Det handler om «blandings», nemlig litt flerbruksbil og litt stasjonsvogn. At vi ikke snakker SUV, er basert på det faktum at bilene ikke har firehjulsdrift.
Men for å gjøre begrepsforvirringen komplett kan Qashqai leveres med 4WD, men bare i kombinasjon med 2,0-liters bensin- og dieselmotorer.
Det betyr at hvis du skal ha firehjulsdrift på denne bilen, må du legge på 100.000 kroner med samme utstyrsnivå.
Treffer sjåføren hjemme
Fra førersetet i Qashqai finner vi et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og ryddig instrumentering.
Interiøret gir god kvalitetsfølelse, men vi savner de praktiske smårommene hvor småting som mobiltelefonen kan legges. Qashqai har de beste setene av de to, noe som også understrekes av at den har regulerbar korsryggstøtte.
Førersetet i 3008 gir noe dårligere sidestøtte i ryggen, og også noe dårligere lårstøtte fordi sitteputen er 4 cm kortere enn i Qashqai.
Fothvileren for venstrefoten kunne vært bredere i begge bilene, men er hakket mer komfortabel i 3008. Høyrebenet finner god sidestøtte mot midtkonsollen i begge bilene.
Apropos midtkonsoll, den forseggjorte og gedigne utgaven i 3008 bidrar til å skape et cockpit-preg, men er mer for designens skyld enn for funksjonen – og hele førermiljøet gir solid kvalitetsfølelse.
I god familieånd gir begge bilene mulighet for å få mye lys inn i kupéen – gjennom store glasstak som kan skjermes med innvendig gardin.
Vi setter også pris på at bakseteryggene i 3008 raskt kan legges ned fra bagasjerommet, og lastelemmen som utgjøres av nedre del av bakluka, tåler å belastes med 200 kg.
Ryggen på passasjersetet foran kan ikke legges ned i noen av bilene, og dermed reduseres muligheten for å kunne frakte lange gjenstander.
LES VIDERE: