Denne bilen måler køtiden din

Hvor lenge står du egentlig stille på vei til jobb? Med 308 får du nå vite det - nøyaktig på sekundet.

Publisert Sist oppdatert

Nice, Frankrike: Det er altså Peugeot som tar fornyet sats i Golf-klassen – eller folkeklassen om du vil. Hver tredje personbil solgt i Norge hittil i år, er av denne typen familievennlige biler i lengder ca 4,2 til 4,5 meter. For det meste femdørs kombikupeer, men med innslag av små stasjonsvogner – og en og annen kabriolet.

Og ser man på salgstallene for 308 i Norge, er det åpenbart på sin plass med fornyelse. VW Golf er suverent mest populær i denne klassen med over 2100 solgte biler så langt. Nåværende 308 rangerer på 10. plass, og med kun en tiendedel av salget.

Undervurdert skatt
Men Norge er nå likevel et miniputtmarked, og i Europa vet de å sette pris på denne fine bilen. Siden jeg var på lanseringen av 308 i Alsace høsten 2007, har Peugeot solgt over 950.000 eksemplarer.

Etter å ha kjørt den oppdaterte 2011-modellen, blir jeg igjen forsterket i min tro på at dette er en undervurdert liten bilskatt av norske bilkjøpere.

Først og fremst har bilen en herlig storbilfølelse, i hvert fall så lenge du sitter i et av forsetene. Og fra førersetet er også kjøregleden voksen, med fast og presis styring og hjul som biter seg kattemykt fast i svingene. I tillegg har 308 en høyst gjennomført og prioritert eleganse når man sammenlikner med de tyske konkurrentene. Selv om ulempen ved eleganse som vanlig spiser av tilgjengelig plass (i baksetene) og funksjonalitet (i bagasjerommet).

Så var det nyhetene
Det mest synlige er selvsagt ny front, influert av 508 og ganske kraftig nedtonet fra det aggressive oppsynet vi har sett fra Peugeot noen år nå, med helt ny grill og hovedlys. Tidsriktige LED-kjørelys rammer inn grillen på en delikat måte – noe den senkede luftmotstandskoeffisienten bevitner.

Mest interessant er likevel oppgraderingene i drivlinjen, hvor spesielt 1,6-litersdieselen med 112 hester er blitt vesentlig mer nøysom, både med manuell 6-trinnskasse og med automatkasseversjonen EMG, som er en sekstrinnskasse med elektronisk styrt clutch.

Forbedringene skyldes mye en avansert stopp-start-teknologi. Peugeot introduserte stopp-start-system første gang nylig i nye 508, og nå altså i 308 som bil nummer to. Peugeot har jobbet hardt både for å øke tiden systemet faktisk er i bruk – og med å redusere ubehaget for sjåførene når motoren vibrerer til liv etter å ha vært stoppet.

Happy med stopp-start
Nå er jeg blant dem som i starten var relativt kritisk til de forskjellige stopp-start-systemene. Hvorfor bruke så mye penger på noe som betyr så lite? For en bil som går på tomgang bruker ikke mer enn en drøy halvliter i timen – eller 7-8 kroner.

Og hvem står stille så lenge? Dessuten hadde de første systemene en klar svakhet ved at de ikke virker under 3 plussgrader – eller halve året i Norge.

Men etter å ha forsøkt diverse slike systemer, begynner også jeg å varme opp til dem. For det første blir systemene bedre – og for det andre er det forbasket deilig når motoren slår seg av, da.

Peugeot har øket kapasiteten i sitt system, som har fått navnet e-HDI, i forhold til de fleste konkurrenter, slik at det for det første kan brukes ned til 5 minusgrader, og for det andre at det tåler at andre strømforbrukere er i gang samtidig. De har også jobbet med å få ned oppstartstiden slik at du knapt merker den lille skjelvingen når motoren snurrer igjen.

Men det er de to siste triksene du merker mest i praksis. For det første at systemet nå funker i hastigheter fra 20 km/t og ned til null (8 km/t med EMG-kasse). Ergo kan du sette bilen i fri og trille rolig fram til lyskryssene. Og for å understreke effekten, har Peugeot introdusert en ny opplysning i kjørekomputeren: Du får vite nøyaktig hvor lenge stopp-start-systemet har vært i bruk per tur.

Så spørs det: Er dette kult? Eller kvalifiserer det til den minst velkomne opplysningen man kan tenke seg? For det handler tross alt om den tiden i livet du har kastet bort i bilkø.

CO2-resultatene: 98
Nye 308 er tilgjengelig i mai, men det er først etter en software-oppgradering fra i sommer at det begynner å monne for alvor. Da kommer CO2-utslippet ned på 98 gram/kilometer med EMG-varianten av 1,6-literen med 112 hester. Dermed ligger utslippet et helt gram under VWs BlueMotion-utgave av Golf.

Det siste har selvsagt null praktisk betydning. Til gjengjeld kan du notere at du får denne effekten sammen med ”automatgiret” EMG. Til sammenlikning har Golf BM femtrinns manuell kasse.

Nå har ikke EMG hatt det aller beste ryktet hos norske biljournalister, men etter tre timer i bilkø, på fjellveier og motorveier rundt Nice, kan jeg ikke helt se hvor problemene ligger. Basert på den erfaringen ville jeg valgt EMG selv.

Men holder dette, Peugeot?
Det er helt klart at norske Peugeot-selgere må bruke alle tilgjengelige argumenter skal de klare å vinne tilbake litt av Golf-hierarkiet. For fra moderhold, Peugeot i Frankrike, er jo målsettingen med nye 308 først og fremst å kunne holde oppe det gode salget i et par år til, før neste modell kommer.

Nå kommer jo fornyelsene på alle tre utgavene - kombi, stasjonsvogn og kabriolet, så det er problemfritt. Bilen er også tilgjengelig i hele 8 motorversjoner, så det er mye å velge i.

En potensiell imageforsterker er dessuten den nye GTI-varianten, som kan skilte med 200 hester fra 1,6-liter. Det er litt mindre enn Golf GTI, men blir garantert også et godt hakk mer overkommelig prismessig.

Men det er likevel de nye prisene på 1,6-diesel med 112 hester og e-HDI, som kommer til å avgjøre suksessen ute på forhandlergulvet. Disse prisene er foreløpig ikke offentliggjort – men skal de klare å holde kjøperens oppmerksomhet i kampen mot mye annet spennende, bare i samme butikk (tenk 3008, 5008 eller en billig 508?) – da bør de nok være aggressive.

Konkurrenter: VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Opel Astra mfl.

Powered by Labrador CMS