-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
355 Evoluto, Peak Analogue
Ferrari restomodes på engelsk
Nå er det Ferrari 355 som blir utsatt for restomod-behandling. Det står tunge interesser bak.
Ian Callum, tidligere Jaguar-sjefdesigner, er med. Her har han og hans folk forsiktig redesignet både eksteriør og interiør på den gamle, italienske superbilen.
Amjad Ali er med. Mannen som i nesten 10 år sto i spissen for GuntherWerks og restomod-innsatsen for 993 (911 luftkjølt).
Alan Mann Racing er med, som med sine distinkte rødt&gull banebiler i realiteten var Fords racingavdeling noen år på 60-tallet.
I spissen ser det ut til at noe som heter DRNV Automotive Group står – de driver blant annet og bygger opp E-Typer til spesifikasjoner som fabrikknye, distribuerer Koenigsegg i Storbritannia og har diverse smarte tekniske anlegg.
Hvorfor de velger 355 som offer, aner jeg ikke – kanskje de begynner å bli for billige? Godt under en million kroner på markedet. Men hvorfor de sier at de skal nøye seg med 55 av dem, er enklere å forstå når du ser på modellnavnet.
Ingen grunn til å gå i detaljer her.
Carbon Fusing
Den bærende konstruksjonen blir behandlet med såkalt Carbon Fusing. Resultat: Stivere uten at det blir særlig tyngre (målet er 1250 kg). En rekke nye innvoller forårsaker 420 BHP ved 8500 – opp fra 380 ved et litt lavere turtall.
Kabler og hele el-/elektronikk-arkitekturen er ny. Brembo har bidratt til nytt stopp-utstyr sammen med Michelin på gummien, og så kommer det punktet som gjør at jeg nesten tilgir dem: transmisjonen.
(saken fortsetter)
Den er også forbedret – ved at man blant annet har forbedret de taktile egenskapene.
Dette må bety, og interiørbildene bekrefter det, at her må donorbilen (du må komme med din egen hvis du skal ha deg en 355 by Evoluto, Peak Analogue som den heter) være utstyrt med den opprinnelige 6-trinns manuelle kassa.
Underveis i produksjonslivet sitt ble nemlig automatisert girkasse med manualer under rattet tilbudt som et tilvalg og verden gikk inn i en ny tidsregning.
Med andre ord: disse vet hva som er verdt å ta vare på.
Siste med manuell girkasse
Den siste Ferrarien med manuell kasse og girstang i gulvet var forøvrig California, halvveis i sitt livsløp.
Jeg vet etterhånden hva jeg syns om de fleste restomod-arbeidene. Gamle biler som er solide som fjell og derfor pålitelige, uten vibrasjoner og særegenheter, har mistet såpass mye av gammelbil-poenget at jeg skjønner egentlig ikke hva som er vitsen.
355 – en videreutvikling av klassiske 348 – blir veteran neste år, med fordelaktige vilkår hvis du vil importere en. Og, som nevnt, prisen bør foreløpig ikke skremme noen.
Hva prisen blir på en «Peak Analogue», aner jeg ikke.
Men siden den debuterte på Goodwood Festival of Speed og skal videre til Monterey Car Week, sier det sitt om målgruppen.
Og om prisnivået.