-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Rover 414Si
Om han ikke var spesielt imponert over hva Rover hadde utrettet med 620, har redaktøren latt seg imponere av Rovers 400-serie. Skal det være Rovermerke i grillen, skal det også merkes at du sitter i en Rover når du tar plass bak rattet.


Rover 414Si
Rover 414Si
Først publisert i BIL 5 - 1996.
Rovers 400-serie er bygd over samme lest som femdørs Honda Civic og de kosmetiske endringene er minimale, men likevel svært så synlige. Mens det bak bare er Rover- og 414Si-merkene og den krommede listen rundt kjennemerket som skiller den fra Civic, er forskjellen foran vesentlig mer markert. Grillen, lyktene og et rundere panser gir Roveren et tøffere preg enn Hondaen.
Innvendig er det også minimal endringer og det er faktisk rattet som i sterkest grad identifiserer dette som en Rover. For å gi interiøret litt klasse er trepanelene på dashbordet på plass, som de er det i Civic, men i Roveren har de også lagt inn trepaneler på dørene. Det hele er gjort med forsiktighet, men er likevel virkningsfullt. I denne bilen kan du i det minste se trepanelene mens du har blikket forover. Det kan du ikke i 620Si.
Rover-detaljene til tross; det er først når du begynner kjøreturen at du får Rover-følelsen. Sammenlignet med femdørs Civic gir Roveren et vesentlig tyngre og mer robust inntrykk. Styringen er litt tyngre, støydempingen mot hjulopphengene er bedre, gearskiftet gir en tung og god følelse. Selv om hjulopphengene er de samme som i femdørs Civic, gir Roveren en helt annen kjørefølelse. 414Si er mer komfortabel og føles tyngre enn Hondaen.
Kvalitetsmessig er det ingen forskjell. 414 virker nemlig meget godt sammenskrudd og kjøreegenskapene holder så absolutt mål. Styrefølelsen er god, men styreresponsen og svingegenskapene skal jeg ikke uttale meg om etter å ha kjørt bilen på piggdekk. Førsteinntrykket er meget godt, blant annet som følge av meget god stabilitet på svingete og dårlig vei.
Støynivået er behagelig, men lyden fra motoren slipper gjennom også ved normal kjøring. Under akselerasjon er 1,4-literen virkelig hissig når det gjelder både temperament og lydnivå. Normalt ville jeg regnet en 1,4-liters motor som "på kanten" i en såpass stor bil som dette, men Rover-motoren imponerer. Den er trekk-villig på lave turtall og ikke minst svært så akselerasjonsvillig når du beveger det oppover på turtallsregisteret.
103 hk vitner om relativt høy trimmingsgrad. Det er derfor gledelig at de også har greid å få ut et relativt hyggelig dreiemoment. Stemmer fabrikkens tall skal 414Si gjøre unna akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t på under 12 sekunder, og 416Si, som har en 1,6-liter med 111 hk, er bare ett sekund raskere, men bør, på grunn av høyere dreiemoment, gi enda mer trekk-kraft på lavere turtall.
Plassmessig er det ikke noe å sette fingeren på. Her er det god plass til både for- og baksetepassasjerer. Bagasjerommet er også rommelig, men litt smalt på grunn av de ganske plasskrevende bakhjulopphengene. Nedfellbar bakseterygg og sittepute som vippes frem gir masse ekstra plass.
Rover 414Si har relativt høyt utstyrsnivå. To kollisjonsputer, ABS-bremser, høyt bremselys, oppvarmede forseter, hodestøtter på baksetet, lyktespylere, startsperre, elektrisk vindusheiser på fordørene og sentrallås er standard. Vil du ha soltak koster det 4.900 kroner, mens klimaanlegg er tilgjengelig mot et tillegg på 11.500 kroner.
Etter min mening har Rover lykkes bedre med 400-serien enn med 600-serien. Her ligger Rover-følelsen helt oppe i dagen, det gjør den ikke i 620Si.
ROVER 414Si:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1396 ccm. 76 kW (103 hk) v/6000 o/min. 127 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 175/65TR14.
Mål: Lengde: 432,0 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1210 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg.
Volum: Bagasjerom: 380 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 11,8 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk by: 0,89 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,51 l/mil
Pris: kr 189.500