-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault 5 E-Tech
Renault inn i fremtiden med retrotakter
Renault fikk en strålende start på bilutstillingen i Genève da Scenic ble kåret til Årets bil i Europa. Noen timer senere fortsatte festen med avduking av småbilen Renault 5 E-Tech.
Heldigvis er produksjonsutgaven som ble avduket i dag svært like konseptet vi fikk presentert for tre år siden, og det er god grunn til å tro at den nye femmeren kan blir en like stor hit som den fossile forgjengeren med samme navn.
Med en lengde på 392 centimeter er den faktisk 13 cm kortere enn en Clio, men en akselavstand på 254 cm, bare 4 cm kortere enn for Clios del, samt et flatt gulv skal sørge for god innvendig plass. Høyden på 150 cm gjør at den rager 6 cm høyere over asfalten enn Clio.
Bagasjerommet har en kapasitet på 326 liter, inkludert et 27-liters rom for ladekablene.
Fargeglede
Den kompakte elbilen lanseres i fem farger, inkludert klassikere fra 70-tallet – Pop Yellow og Pop Green. Dersom du ønsker en mer diskret fremtoning, kan du velge Pearl White, Starry Black eller Midnight Blue.
Interiøret bærer også med seg tradisjoner fra den klassiske femmeren, som et rektangulært instrumentpanel med avrundede hjørner samt moderne seter med inspirasjon fra ikoniske Renault 5 Turbo, trukket med denim. Infotainment-skjermen måler 10 tommer med innebygget Google.
Bilen er bygget på en plattform med betegnelse AmpR og skal benyttes for en rekke kommende modeller fra alliansen – blant annet neste generasjon Nissan Micra.
To batteripakker, tre motorer
Renault 5 E-Tech skal tilbys med batteripakker på 40 og 52 kWt. Førstnevnte har rekkevidde på inntil 300 km WLTP mens den store pakken gir inntil 400 km.
Den store batteripakken kombineres med en motor som yter 110 kW (150 hk/245 Nm) mens de som velger 40 kWt pakken kan velge mellom motorer på enten 90 kW/120 hk eller 70 kW/95 hk. Med stor motor/batteripakke gjør bilen 0-100 km/t på og har en toppfart på 150 km/t.
Toppmodellen har en innebygget lader med kapasitet på 11 kW, samt V2L og V2G. Maks fart ved hurtiglading er 100 kW slik at man fyller batteriet fra 15 til 80 prosent på rundt en halvtime under optimale forhold.
Renault har indikert en startpris for 5 E-Tech på under 25.000 euro. De første bilene kommer på veien mot slutten av 2024.