-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spionbilder og renderinger
Siste vintertest før lanseringen
Her er Alpines nye kruttønne under testing i nordisk vinterklima. Trolig den siste testen før vi får se bilen blottet for kamuflasje. Hvis du er utålmodig, så serverer vi her renderinger av både denne og Renault-modellen den er basert på.
Det knytter seg stor spenning til nye Renault 5 som skal vises på bilutstillingen i Genève neste uke. Vi har fått klare signaler om at den nye elbilen henter inspirasjon fra sine mest lekne aner på 1970- og 80-tallet.
Renault har et uttalt mål om at nye Renault 5 skal koste under 25.000 euro samtidig som den dekker det daglige behovet for urbane mennesker med en potensiell rekkevidde på rundt 40 mil.
Mange om beinet
Med en lengde på like under fire meter hører den hjemme i småbilsegmentet hvor vi blant annet finner Peugeot E-208 og Opel Corsa-e. Snart kommer også Citroëns e-C3, og en rekke andre produsenter har meldt sin ankomst i løpet av de nærmeste par årene, inkludert VW-konsernet, BMW og Tesla.
Britiske Autocar snakker om en motor på 136 hk, mens franske l’Argus antyder to alternativer på henholdsvis 125 og 150 hk. Det snakkes også om batteripakker på 42 og 54 kWt – sistnevnte skal gi en potensiell rekkevidde på rundt 420 kilometer.
Lommerakett
Om det skjer samtidig eller litt senere vet vi ikke, men Renaults sportslige arm, Alpine, vil også lansere sin første volumselger i nyere tid, A290, basert på samme lest. Alpine har lovet en rekke nye modeller i årene fremover, i tillegg til sportsbilen A110 som har vært deres eneste modell så lang.
Konseptet med betegnelse A290_β hadde førersetet i midten med et passasjersete, lett tilbaketrukket, på hver side. Ikke særlig praktisk, så produksjonsbilen blir en femseter.
Motoren blir trolig overført fra Megane E-Tech hvor den yter 218 hk og har et dreiemoment på 300 newtonmeter – muligens i en oppspritet versjon med rundt 275 hk.
For å understreke Alpines sportslige gener får bilen et stivere chassis, økt sporvidde og en rekke sportslige detaljer i eksteriøret.
Renault 5 debuterer i løpet av våren som et rimeligere alternativ enn Zoe takket være en lettere, kraftigere, men likevel vesentlig rimeligere batteripakke. I en fersk melding lover Alpine lansering av A290 i juni.