-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tre tøffe tryner
Tre premium-stasjonsvogner får bryne seg på hverandre. Klarer den nye 5-serien å klatre til topps i klassen? Blir det stjerne-seier? Eller er det svenske alternativet det som stjeler våre hjerter?
Først publisert i Bil 11-2017.
Stasjonsvogna. Karosseri-stilen som i mange tiår har definert «familiebil», men som i senere år har møtt sterk konkurranse i SUV-ene.
Nordmenn elsker SUV. Får knapt nok av dem. Nesten en tredel av nybilsalget i år dreier seg om SUV – og den eneste grunnen til at det ikke er flere av dem, er nok fordi elbilene tar så stor del av kaka.
Faktisk selges det omtrent 50 prosent mer SUV-er enn stasjonsvogner for tiden, men jeg vil slå et slag for stasjonsvogna. Hvorfor? De er penere, bedre å kjøre og mer drivstoffgjerrige – der både luftmotstand og vekt spiller inn på siste punkt.
Men at de er særlig billig skal jeg ikke gi dem. I hvert fall ikke de tre doningene vi har på test. Av de tre bilene vi har med oss denne fredagen er det Volvoen som stjeler minst fra lommeboken – en analogi jeg bruker fordi 848.000 kroner for en 190-hesters stasjonsvogn ikke under noen omstendigheter kan kalles billig.
Selv ikke når Mercedesen koster over 75.000 kroner mer.
Men pris i seg selv er egentlig uinteressant. Det som teller er hvor mye man får for pengene man betaler, og på papiret er det veldig likt blant de tre bilene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.