Vi skal kjøre Peugeot 5008

Storebroren til den nye SUV-en Peugeot 3008 heter 5008 – og vi skal straks kjøre den. Hva lurer du på?

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 5008 er det franske merkets nyeste SUV, og i motsetning til tidligere SUV-modeller – 4007 og 4008 – er den nye modellen bygget på en helt ny PSA-plattform, som etter hvert også skal deles med Opel.

Les også: Opel og PSA samarbeider også om en mindre SUV-plattform.

Nye 5008 bryter også med hva den utgående 5008 var: En ganske ordinær MPV. Nå er det SUV for alle penga, men firehjulsdrift kan vi nok se langt etter, dessverre.

Teknisk er 5008 identisk med lillebror 3008, men med 17 centimeter lengre akselavstand og 20 centimeter ekstra totallengde har ikke bare baksetepassasjerene fått litt bedre kår – det er også gjort plass til to ekstra seter helt bakerst, slik at MPV-funksjonaliteten fra forrige 5008 lever videre i den nye SUV-en.

Se flere bilder av nye Peugeot 5008 her.

Ekstra praktisk er det at de to bakerste setene kan tas ut hver for seg, for å frigjøre ekstra bagasjeplass.

Forventningene våre til 5008 er ganske høye. Interiøret har jeg så vidt fått oppleve i en utstillingsbil på høstens Paris-utstilling, og førsteinntrykket der var veldig bra. Hvis 5008 har kjøreegenskaper og praktiske muligheter som står i stil med førermiljøet, kan mange potensielle Peugeot-kunder ha noe å glede seg til.

Motorprogrammet er relativt lettfattelig: To bensinmotorer og fire dieselmotorer. Bensinmotorene kommer i 1,2-liters- og 1,6-liters-former – med henholdsvis 130 og 165 hestekrefter. Dieselmotorene tilbyr 100 og 120 hester i 1,6-literen og valget mellom 150 og 180 hester i den større 2-literen.

Automat tilbys til alle modeller unntatt 100- og 150-hesters diesel, men er standard i 165- og 180-hesterne.

Prisene for nye 5008 starter på 329.000 kroner.

Er det noe spesielt du lurer på om Peugeot 5008, ikke nøl med å sende meg en melding her!

Powered by Labrador CMS