-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Konklusjon
Også denne testen bærer preg av vinterlige kjøreforhold. Det var interessant å legge merke til at alle i testlaget satte sin lit til Maximaen når det ble glatt. Ikke fordi den hadde vesentlig bedre fremkommelighet eller kjøreegenskaper, men rett og slett fordi den var enklest å håndtere på glatta. Den gode styrefølelsen skal ha æren for det, og på vinterføre er god kontakt med veien av stor verdi. Litt mer støy og vibrasjoner bidrar i mange tilfeller positivt.
Maxima ligger et lite knepp bak de to europeerne når det gjelder fjæringskomfort, men marginene er ytterst små og den nydelige Vsekseren veier langt på vei opp for dette. Den går nemlig silkemykt. Selv om den er litt svakere enn de to andre, sørger den nydelige gangen og den effektive automatkassen for at 2-literen oppleves som sterk nok for norske forhold. Når testlaget ikke falt for Maximaen totalt sett, skyldes det litt svak finish og at den gir et litt billigere preg enn de to andre. I denne klassen skal også stabilitetskontroll være standard, i hvert fall tilgjengelig.
Omega trivdes desidert dårligst på vinterføre. Uten antispinnregulering og stabilitetskontroll til hjelp havnet den hjelpeløst etter hvis en ikke skulle legge opp til en aktiv kjørestil og utnytte bakhjulskrensene. At Opels 2,2-liter har en hard gange og hardt støybilde bidro også til at Omega ikke greide å smiske seg til noen høy status hos testlaget. Dessuten er jo også ett års garanti for dårlig når begge konkurrentene har tre års nybilgaranti.
Det var ikke vanskelig for testlaget å velge en bil denne gang. Peugeot 607 gir et påkostet og gedigent inntrykk, og har en design som skiller seg ut som moderne både utvendig og innvendig. Komforten er god i forhold til de to konkurrentene, men kunne vært enda bedre, spesielt gjelder det fjæringskomforten. 2,2-literen med 160 hk er trekkvillig og går stille. Utstyrsnivået er høyt, men legg 10.060 kroner til forhandlerens pris med en gang. Det er prisen for stabilitetskontroll.
LES VIDERE:
- Nissan Maxima
- Opel Omega- Peugeot 607
- Priser og tekniske data