-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMW 745d: Luksus på sparebluss
Hvis Aladdin får bruk for en dieselmotor til sitt flyvende teppe, bør han ringe BMW.

Først publisert i Bil 11 - 2005.
Den åttesylindrede oljefyren i 745d representerer noe av det ypperste av dieselteknologi i personbiler. Skjønt personbil og personbil. Her snakker vi om et kjøretøy som er en konge verdig. Bokstavlig talt.
Motoren jobber så mykt og støysvakt at jeg flere ganger stiller meg spørsmålet går´n, eller?. Og jo da, går gjør den til gangs når pedalen trykkes mot bånnbordet. 300 dieselhester sørger for å forflytte den drøye to tonn tunge ekvipasjen opp til 100 km/t i løpet av 6,8 sekunder. Og da må du begynne å holde for å unngå å få julekort fra UP som takk for godt kundeforhold. For dess fortere det går, jo mer stabil og velkjørende virker bilen.
I tillegg til å by på ypperlig kjørekomfort og krefter er forbruket imponerende magert i en så stor og tung bil. Du kan fint kjøre fra Oslo til Stavanger og hjem igjen uten å tenke på å stoppe for å fylle drivstoff i andre enn deg selv. Nå er drivstoffregningen neppe blant de største bekymringene til potensielle eiere av BMWs prestisjemodell. Men det er jo greit å slippe å stoppe for å fylle drivstoff i hvert fjerde prestegjeld.
I tillegg til den imponerende dieselmotoren som er slanket 30 kilo siden sist, er interiøret finslipt. Flere av funksjonene i det sinnrike iDrive-systemet har fått plass på multifunksjonsrattet. Og takk for det. Det er jo tross alt greit å holde øynene på veien innimellom. For kjøre bilen må du fortsatt gjøre selv – heldigvis.
BMW 745d:
Pris: 1.291.000,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 4423 ccm. 220 kW (300 hk) v/4000 o/min. 700 Nm v/1750-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 504 x 190 x 149 cm. Akselavstand 299 cm. Egenvekt m/fører 2115 kg. Tillatt totalvekt: 2620 kg.
Dekk: 245/50R18 eller 245/45R19 (foran), 245/35ZR21 (bak).
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,8 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,95 l/mil
CO2-utslipp: 251 g/km