-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
BMW 745d: Luksus på sparebluss
Hvis Aladdin får bruk for en dieselmotor til sitt flyvende teppe, bør han ringe BMW.
Først publisert i Bil 11 - 2005.
Den åttesylindrede oljefyren i 745d representerer noe av det ypperste av dieselteknologi i personbiler. Skjønt personbil og personbil. Her snakker vi om et kjøretøy som er en konge verdig. Bokstavlig talt.
Motoren jobber så mykt og støysvakt at jeg flere ganger stiller meg spørsmålet går´n, eller?. Og jo da, går gjør den til gangs når pedalen trykkes mot bånnbordet. 300 dieselhester sørger for å forflytte den drøye to tonn tunge ekvipasjen opp til 100 km/t i løpet av 6,8 sekunder. Og da må du begynne å holde for å unngå å få julekort fra UP som takk for godt kundeforhold. For dess fortere det går, jo mer stabil og velkjørende virker bilen.
I tillegg til å by på ypperlig kjørekomfort og krefter er forbruket imponerende magert i en så stor og tung bil. Du kan fint kjøre fra Oslo til Stavanger og hjem igjen uten å tenke på å stoppe for å fylle drivstoff i andre enn deg selv. Nå er drivstoffregningen neppe blant de største bekymringene til potensielle eiere av BMWs prestisjemodell. Men det er jo greit å slippe å stoppe for å fylle drivstoff i hvert fjerde prestegjeld.
I tillegg til den imponerende dieselmotoren som er slanket 30 kilo siden sist, er interiøret finslipt. Flere av funksjonene i det sinnrike iDrive-systemet har fått plass på multifunksjonsrattet. Og takk for det. Det er jo tross alt greit å holde øynene på veien innimellom. For kjøre bilen må du fortsatt gjøre selv – heldigvis.
BMW 745d:
Pris: 1.291.000,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 4423 ccm. 220 kW (300 hk) v/4000 o/min. 700 Nm v/1750-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 504 x 190 x 149 cm. Akselavstand 299 cm. Egenvekt m/fører 2115 kg. Tillatt totalvekt: 2620 kg.
Dekk: 245/50R18 eller 245/45R19 (foran), 245/35ZR21 (bak).
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,8 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,95 l/mil
CO2-utslipp: 251 g/km