-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
BMW 745d: Luksus på sparebluss
Hvis Aladdin får bruk for en dieselmotor til sitt flyvende teppe, bør han ringe BMW.

Først publisert i Bil 11 - 2005.
Den åttesylindrede oljefyren i 745d representerer noe av det ypperste av dieselteknologi i personbiler. Skjønt personbil og personbil. Her snakker vi om et kjøretøy som er en konge verdig. Bokstavlig talt.
Motoren jobber så mykt og støysvakt at jeg flere ganger stiller meg spørsmålet går´n, eller?. Og jo da, går gjør den til gangs når pedalen trykkes mot bånnbordet. 300 dieselhester sørger for å forflytte den drøye to tonn tunge ekvipasjen opp til 100 km/t i løpet av 6,8 sekunder. Og da må du begynne å holde for å unngå å få julekort fra UP som takk for godt kundeforhold. For dess fortere det går, jo mer stabil og velkjørende virker bilen.
I tillegg til å by på ypperlig kjørekomfort og krefter er forbruket imponerende magert i en så stor og tung bil. Du kan fint kjøre fra Oslo til Stavanger og hjem igjen uten å tenke på å stoppe for å fylle drivstoff i andre enn deg selv. Nå er drivstoffregningen neppe blant de største bekymringene til potensielle eiere av BMWs prestisjemodell. Men det er jo greit å slippe å stoppe for å fylle drivstoff i hvert fjerde prestegjeld.
I tillegg til den imponerende dieselmotoren som er slanket 30 kilo siden sist, er interiøret finslipt. Flere av funksjonene i det sinnrike iDrive-systemet har fått plass på multifunksjonsrattet. Og takk for det. Det er jo tross alt greit å holde øynene på veien innimellom. For kjøre bilen må du fortsatt gjøre selv – heldigvis.
BMW 745d:
Pris: 1.291.000,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 4423 ccm. 220 kW (300 hk) v/4000 o/min. 700 Nm v/1750-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 504 x 190 x 149 cm. Akselavstand 299 cm. Egenvekt m/fører 2115 kg. Tillatt totalvekt: 2620 kg.
Dekk: 245/50R18 eller 245/45R19 (foran), 245/35ZR21 (bak).
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,8 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,95 l/mil
CO2-utslipp: 251 g/km