-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Svensk autobahn-cruiser
Det er autobahn kvaliteter over nye Volvo ES90. Den går langt, lader fort, og du sitter godt.
PG Gyllenhammer hadde nok valgt denne bilen som firmabil
hvis han hadde vært Volvosjef i dag.
Nylig avdøde Pehr Gustaf Gyllenhammar,
eller PG som han ble kalt, brakte storhet til Volvo på 70 og 80-tallet.
Han skapte
et større og sterkere selskap med modeller som traff bra.
Arven etter ham har
blitt forvaltet med vekslende hell, men kinesisk kapital som kom inn i 2010 har kommet godt med i utviklingen av selskapet.
Første med 800V- teknologi
Nye ES90 er siste tilskuddet i Volvo Cars modellportefølje. Dette er Volvos sjette rene elbil, i selskap med EX90, EM90, EX40, EC40 og EX30, og et nytt skritt på selskapets utvikling mot full elektrifisering.
Volvo ES90 er designet for å utvikle seg med tiden, drevet av neste generasjons kjernedatamaskiner, som representerer en åtte gangers forbedring i forhold til forrige generasjon.
Dette er den første Volvo-bilen med 800V- teknologi, som betyr lengre rekkevidde og raskere lading enn noen tidligere elbil fra Volvo.
– Volvo ES90 kombinerer vår mest avanserte teknologi med skandinavisk design og førsteklasses komfort. Bilen blir en av våre flaggskipmodeller, sammen med EX90, og befester vår posisjon som bransjeledende innen programvaredrevne biler, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.
Bedre med tiden
ES90 er bygget på Volvos SPA2-arkitektur og er i likhet med EX90 basert på Volvo Cars Superset-teknologistabel. Denne består av ett enkelt sett med maskinvare- og programvaremoduler som skal ligge til grunn for alle Volvos kommende elbiler.
Tilnærmingen lar selskapet forbedre den generelle ytelsen og sikkerhetsteknologien i bilen gjennom hele livsløpet, og rulle ut trådløse oppdateringer raskt på tvers av alle Superset-baserte modeller.
Dette er ES90-prisene
Single Motor
- Core: Fra 659.900 kroner
- Plus: Fra 709.900 kroner
- Ultra: Fra 794.900 kroner
Twin Motor
- Ultra: Fra 854.900 kroner
- Performance Ultra: Fra 919.900 kroner
Nøkkeltall Volvo ES90:
- Dimensjoner (L x B x H): 500 cm x 205 cm (speil innfelt) x 154 cm
- Akselavstand: 3102 mm
- Bakkeklaring: 181 mm
Motorytelser:
- Single Motor: 245 kW, 333 hk, 480 Nm. Bakhjulstrekk
- Twin Motor: 330 kW, 449 hk, 670 Nm. Firehjulstrekk.
- Twin Motor Performance: 500 kW, 680 hk, 870 Nm. Firehjulstrekk
- Akselerasjon 0-100 km/t
- Single Motor: 6,9 sekunder
- Twin Motor: 5,5 sekunder
- Twin Motor Performance: 4,0 sekunder
Batteri:
- Single Motor: 92 kWh (brutto), 88kWh (tilgjengelig)
- Twin Motor/Twin Motor Performance: 106 kWh (brutto), 102 kWh (tilgjengelig)
Estimert forbruk:
- 16,1 kWh/100km for Single Motor.
- 17,1 kWh/100km for Twin Motor og Twin Motor Performance
Rekkevidde:
- Single Motor: Inntil 650km etter WLTP
- Twin Motor/Twin Motor Performance: Inntil 700 km etter WLTP
- Maksimal ladeeffekt: 300 kW (Single Motor) og 350 kW (Twin Motor, Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 20 min
- Bagasjerom: 424 liter bak andre seterad. Frunk 22 liter.
Levering fra 2026
De første bilene (Single Motor) estimeres å ankomme Norge i første kvartal 2026.
Twin Motor og Twin Motor Performance er estimert å ankomme Norge i andre eller tredje kvartal 2026.