Saab 9-3 Viggen

Når Saab introduserer sin sportsligste modell, lener de seg til flydivisjonen i mer enn navnet. 9-3 Viggen er den beste 9-3 så langt, en ekte sportstouring bil.

Publisert

9-3 Viggen
9-3 Viggen

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Under presentasjonen av 9-3 Viggen i Monaco ble bilen kjørt frem av en av det svenske flyvåpenets Viggen-piloter. – Han åpnet sin innledning med følgende ord: Underskatta inte viktigheten av at se cool ut. Med flyverhjelm og uniform må det innrømmes at en Viggen-pilot ser mer cool ut enn en 9-3 Viggen, men samtidig er det ingen tvil om at en 9-3 Viggen er vesentlig coolere enn en standard 9-3, og det til tross for at Saabs designere har vært svært så moderate i sin bruk av sportslige virkemidler.

342 Nm
Med en 2,3-liter med 225 hk under panseret er effekten bare 25 hk høyere enn i en to-liters TS-motor. Men 2,3-literen har vesentlig høyere dreiemoment, hele 342 Nm mot TSmotorens 283 Nm. Dette er ingen blodtrimmet maskin, men til gjengjeld en svært medgjørlig en. Effekten kommer jevnt, og turboforsinkelsen er i følge Saabs teknikere redusert, til tross for at denne motoren har en større Mitsubishi TD04HL turbo enn de andre turbomotorene i Saab-programmet.

Motoren er kjent fra før, men i 9-3 Viggen har den fått en rekke mindre endringer. Foruten den større turboen som integrert ladetrykksventil og vannkjølt lagerhus, er det tatt i bruk nye ventiler, blant annet spesielle eksosventiler for bedre kjøling. Motorstyringsprogrammet er også nytt, og måler blant annet ioniseringen i hver sylinder etter hver arbeidstakt. Ved å måle hvor mange ioner som er dannet, kan en måle hvor effektiv forbrenningen har vært og på den måten kontinuerlig justere tenning, innsprøyting og ladetrykk for optimal forbrenning. Dette er forresten første Saab med elektronisk gasswire.

Viggen-motoren er fleksibel, og ved normal kjøring er den svært behagelig enten det gjelder akselerasjon eller å holde jevn hastighet. Under belastning er det fortsatt rom for forbedringer. Motoren akselererer da ujevnt, og du merker godt at elektronikken søker etter optimal forbrenning. Er du kjapp når du sjalter fra første- til andre-, eller fra andre- til tredjegear, merker du at motoren må hive etter pusten før ladetrykket er der igjen. Dette er et problem det er mulig å leve med, for normalt kjører man ikke så intensivt at dette er merkbart.

Sportslig karakter
Under prøvekjøringen i Frankrike var det likevel muligheter til å prøve hva 9-3 Viggen er god for, og det er ingen tvil om at Saabs Special Vehicle Operations (SVO) har gjort en meget god jobb med både hjuloppheng og karosseri. Hjulopphengene er de samme som vi kjenner fra de andre 9-3 modellene, men har fått en rekke mindre endringer blant annet for å tåle både større hjul og å mestre kreftene fra 2,3-literen. Sporing er et problem også i de mer motorsvake 9-3 modellene. For å redusere dette problemet i 9-3 Viggen, er det tatt i bruk hardere gummiforinger i styringen for å oppnå en mer direkte styrerespons og bedre styrefølelse. Dessuten er sporvidden foran økt 14 mm for å få en mer nøytral og mindre negativ svingradius. Drivakslingene er også nye og av samme konstruksjon som i 9-5, men 25 mm kortere.

Fjæring og demping er selvsagt endret for å passe Viggens sportslige karakter. Fjærene er 10 mm kortere, mens fjærene bak dessuten er 30% stivere enn i de andre 9-3 modellene. Støtdemperne er nye og har 30% kraftigere returdemping enn i standard 9-3. Dette gjelder tre- og femdørs Viggen. Viggen Cabriolet har en mykere fjæring og demping. Krengningsstabilisatoren bak er uendret, mens det foran brukes en mykere 24 mm tykk stabilisator. De andre 9-3ene har en 26 mm krengningsstabilisator foran. Kombinert med de kraftige hjulene med 215/45ZR17-dekk, gir dette merkbart sportsligere kjøreegenskaper enn standard 9-3, uten at komforten lider merkbart. 9-3 Viggen er faktisk ganske så komfortabel, og det er tydelig at Saab SVO har gjort en grundig jobb og også prioritert komforten høyt.

Sporingstendensene er likevel der, og under akselerasjon skal du være spesielt påpasselig og ikke har et for løst grep om rattet. Også på sporete vei krever denne bilen en årvåken sjåfør.

Bedre aerodynamikk
Saab oppgir toppfarten til 250 km/t, noe jeg aldri var i nærheten av å utforske, men at akselerasjonen fra 0 til 100 km/t skal gå unna på under 7 sekunder har jeg ingen problemer med å akseptere. Dette går svinaktig fort, og det er i stor grad opp til sjåføren hvor fort det vil gå. SVO har jobbet intensivt med 9-3s aerodynamikk og har greid å redusere løftet på bakakselen med 60% samtidig som luftmotstanden er redusert med 8%. En dypere frontspoiler kombinert med en beskjeden men effektiv spoiler på bakluken, har stor ære av reduksjonen av løftet, mens de får mye hjelp av sideskjørtene når det gjelder å redusere luftmotstanden. Viggen Cabriolet har Cd 0,32, som er en bestenotering for kabrioleter. Saabs designavdeling har gjort en nydelig jobb når det gjelder de aerodynamiske endringene, og 9-3 Viggen fremstår som en svært så beskjeden sportsmodell. Også innvendig er virkemidlene moderate. Det er først og fremst setene som avslører dette som en Viggen. Skinnsetene har kraftige sidevanger som likevel er myke nok til å gi god komfort. Dette er uten tvil de beste Saab-setene jeg har sittet i. Skinntrukket ratt og skinnpaneler på dørene er standard, og du har rimelig rom til å velge fargekombinasjoner. 9-3 Viggen har selvsagt alle 9-3s høye standard når det gjelder sikkerhetsutstyr.

9-3 Viggen blir ingen billig fornøyelse. Rimeligste modell ventes å koste ca 530.000 kroner. Det er ca 130.000 mer enn for en 9-3 med 200-hesters motor. At du får en bedre bil, er det derimot ingen tvil om. Forskjellene stikker dypere enn bare til motoreffekten. 9-3 Viggen gir et uforskammet godt inntrykk, og det skal bli spennende å se hva Saabs Special Vehicle Operations prosjekt er. Det bør også nevnes at Saab har planer om å produsere bare 2.500 Viggen pr år. Dette blir med andre ord en relativt sjelden farkost.

SAAB 9-3 Viggen:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder og turbo og ladeluftkjøler. Kompresjon: 9,3:1. Sylindervolum: 2.290 ccm. Boring og slaglengde: 90,0 x 90,0 mm. Effekt: 165 kW (225 hk) v/5.500 o/min. Dreiemoment: 342 Nm v/2.500 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse. Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 215/45ZR17.
Mål: Lengde: 463,9 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 142,8 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Sporvidde f/b: 144,6/145,6 cm.
Egenvekt m/fører: 1.450 kg.
Bagasjerom: 494 [295] liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 6,8 [7,1] sek
Toppfart: 250 [245] km/t
Forbruk bykjøring: 1,37 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk snitt: 0,96 l/mil
Pris: fra kr. 530.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU. Data i [ ] gjelder Cabriolet.

Powered by Labrador CMS