Saab 9-3 2.0t

Saab vil opp på prestisjestigen og derfor er det nå turbo som gjelder for alle modeller. Toliteren med 150 hk er nå minstemann på 9-3 programmet.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 2000.

Det betyr at toliteren på 130 hester forsvinner ut av programmet for godt. Rimeligste utgave av 9-3 er nå 2,0 Turbo med 150 hk. En motor vi kjenner fra 9-5. De firesylindrede bensinmotorene til Saab har samme grunnkonstruksjon med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. To balanseaksler roterer i motsatt retning av veivakselen for å utjevne vibrasjonene i motoren. Forskjellen i effekt mellom toppmodellen med 205 hk og denne minste 150-hesteren ligger derfor i forskjeller i
turboutrustning og ladetrykk.

Sterk motor
Selv med fire personer i bilen, er akselerasjonen i fjerdegear overraskende god. Det skyldes selvfølgelig dreiemomentet. 240 Nm
er tilgjengelig allerede ved 1800 o/min og du har fremdeles 200 Nm ved 4000 o/min. Hyppige gearskift er derfor ikke nødvendig, men utvekslingen i femtegear er høy og egner seg mest for motorvei. På mer kupert og svingete norsk landevei fant jeg det best å ligge i fjerdegear.

Motoren gir lite lyd fra seg og høres nesten ut som en sekser ved lave turtall, så støynivået sjenerer ikke. Vi har tidligere kjørt Saab 9-5 Estate med samme motor og følte der, spesielt når vi var mange i bilen, at de 150 hestene ble litt i færreste laget. I den 250 kg lettere 9-3 slipper man den følelsen, for dette er en akkurat så mye motor du trenger. Hjulopphenget har nemlig alltid slitt med å takle hestekreftene til de sterkeste turbomotorene. Med 150-hesteren om bord oppleves bilen derimot mer kultivert. Svakhetene til understellet kommer sjelden frem hvis man tar 9-3 for det den er, nemlig en rask og komfortabel landeveisbil som ikke er særlig sportslig og heller litt tung i byen. For clutchpedalen krever en bestemt fot og gearskiftet en bestemt hånd.

Ulempen med Saabs turbomotor er at det kan svi i lommeboken hvis du er lat med gearspaken og tung på gassfoten. Denne Saabens hardeste konkurrent er derfor Saabs egen 9-3 med 2,2 TiD-motor. Den sterke dieselmotoren nøyer seg med 0,46 liter på mila ved langkjøring og koster i SE-utgave akkurat det samme som 2.0 Turbo. De to motorene kommer også likt ut i akselerasjon fra 60 til 100 km/t i fjerde gear.

Ser vi det fra sjåførens synspunkt har bensinturboen en ørliten fordel med tanke på motorlyd og gassrespons. På den annen side vil dieselturboen bruke fem til seks tusenlapper mindre i drivstoff hvert år hvis du kjører rundt 2000 mil i året.

Egen stil for Saab
Saab holder fortsatt sin egen stil innvendig, og snakker konsekvent om cockpiten når det dreier seg om førermiljø. Dashbordet er velkjent med sine store flater litt vinklet inn mot sjåføren. Den største nyheten i år er en dobbel koppholder som folder seg ut over radioen. Setene er som før blant de beste og sitteposisjonen utmerket.

For de som er ute etter stor bagasjeplass, men som ikke ønsker seg en stasjonsvogn, er Saab 9-3 en av ikke så mange muligheter. Med et bagasjerom med plass til 500 liter bagasje, stor bakluke og nedfellbare seterygger er Saaben en kapabel lastevogn.

For de på stramt budsjett er det synd at 130-hesteren forsvinner. Men med en pris på 275.000 kroner gir den rimeligste modellen med lettrykkturboen mer for pengene. Den har alt sikkerhetsutstyret, som aktiv nakkebeskyttelse i hodestøttene foran, sidekollisjonsputer og lignende. Legger du på nesten femti tusenlapper får du bilen i SE-utgave. Det kjøper deg automatisk klimaanlegg, lærtrukket ratt, stereoanlegg og lettmetallfelger. Bilen vi prøvekjørte hadde i tillegg skinnseter med elektrisk betjening til 25.000 kroner. Saab 9-3 plasserer seg i en egen nisje litt til side for åpenbare konkurrenter som Audi, BMW og Mercedes. Større og rommeligere, mer rettet mot komfort og med kraftigere motorer og litt mer utstyr for litt mindre penger. Det skader neppe at 9-3 fremdeles ser ut som en Saab både innvendig og utvendig.

Saab 9-3 2.0T SE:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med turbo, ladeluftkjøler, en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,2:1. Sylindervolum: 1985 ccm. Boring og slaglengde: 90,0 x 78,0 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 240 Nm v/1800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS. EBD.
Dekk: 195/60 VR15 Michelin Premacy.
Mål: Lengde: 462,9 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 142,8 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Sporvidde f/b: 145,2/144,2 cm.
Egenvekt u/fører: 1340 kg. Tillatt totalvekt: 1880 kg. Tillatt hengervekt: 1600 kg. Tillatt taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 494 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,5 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,27 l/mil
Forbruk landevei: 0,67 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
Utslipp CO2-utslipp: 213 g/km
Pris: kr 323.800,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS