SAAB 900 1993-1997

Rommelige biler med særegne løsninger er Saabs fristelse til bruktbilkjøperne.

Publisert

Saab 900
Saab 900

Først publisert i BIL 5 - 2000.

I1993 kom en helt ny Saab 900 på markedet. Rundere i formen og første resultat av samarbeidet med General Motors. Saab 900 deler derfor mye av understellet med Opel Vectra, men det meste har fått en
svensk vri.

Saab 900 skiller seg fra de fleste andre biler med sin utpregede kileform. Den er typisk Saab og kan friste med et meget rommelig bagasjerom og en kupé hvor det er godt å sitte. Saab har også et godt rykte for sikkerhet, så 900 og etterfølgeren 9-3 er gode valg som familiebil. Saab 900 forsøker å kombinere fornuft med prestisje. Nybilprisen har derfor ligget litt over det du måtte betale for andre biler i klassen, men samtidig under tilsvarende motoriserte tyske statusbiler. Salget har holdt seg rundt 1300-1500 biler i året siden denne modellen ble introdusert i september 1993. Vel halvparten av 900-ene er solgt som firmabiler.

Selv om Saab 900 kommer med turbomotorer på opp til 185 hk er dette ingen sportsbil, for her merkes det at Saaben er utviklet fra Vectra. Med moderate midler kunne ikke ingeniørene i Trollhättan utføre mirakler. Komfort er derfor Saabens sterke side. Forhjulsopphenget takler ikke kreftene i turbomotorene, og Saab 900 er følsom for sporete vei og det drar merkbart i rattet når du gir gass.

God plass
Saab 900 finnes i tre karosserivarianter, som fem- eller tredørs kombikupé, selv om Saab insisterer på å kalle tredørsvarianten for Coupé. Fra 1994 kom det også en ny kabriolet som er svært populær blant dem som liker å kjøre åpen bil. Den har god plass til fire og et bagasjerom som tar to mindre kofferter. Men det er også laget slik at når du har kalesjen oppe, er det nesten like god plass som i kombikupémodellene. Kalesjen til 900 Cabriolet er godt isolert og bakruten er i glass med varmetråder. Varme- og ventilasjonsanlegget er også tilpasset nordiske forhold, som seg hør og bør for en svensk bil.

Bagasjerommet er ellers en av 900 sine største fordeler. Det rommer 500 liter målt etter VDA-normen. Baksetene kan legges ned og takket være den store bakluken, fungerer Saab 900 nesten som en liten stasjonsvogn.

Saab er flinke til å lage gode seter, og førersetet i 900 er et bra sted å oppholde seg. Interiøret er spesielt med sitt loddrette og massive instrumentpanel. Det er oversiktlig og alle brytere er store og lettbetjente, men for noen kan det bli litt for massivt, særlig hvis du befinner deg bak rattet på en bil med mørke farger i setetrekk og dørpanel. Da kan man få følelsen av å sitte i en binge.

Ren business
Saab har satset sterkt på firmabilvariantene av 900-serien. Du finner derfor et godt utvalg av nyere 900 i butikkene. Det normale er å finne den rimeligste varianten 900S. Men også den har klimaanlegg, elektrisk justerbare speil og elektriske vindusheiser. Kollisjonspute på førersiden er standard på alle modeller og det samme gjelder ABSbremser.

Om lag åtte av ti Saab 900 ble solgt med toliters motor med 130 hk. Litt kraftigere er 2,3-literen med 150 hk, også den er uten turbo. Mest luksuriøs og komfortabel er 2,5-liters V-sekseren med 170 hk. Men denne motoren fra Opel solgte beskjedent og du må lete litt for å finne en. Saab er sterke tilhengere av turbo, og toppmodellen i 900-rekken er en toliters rekkefirer med turbo og 185 hk ved 5.500 o/min. Dreiemomentet på 263 Nm topper seg ved lave 2.100 o/min.

I 1998 ble Saab 9000 erstattet av en helt ny storbil, nemlig 9-5. I samme åndedrag forandret Saab navnet på 900 til 9-3. Det ble også gjort en del mindre endringer på karosseri, understell og interiør. Men du skal stå nærme bilen for å se forskjellene. Mest interessant er det at 9-3 kundene kunne velge mellom noen nye motorer, blant annet Saabs første diesel. En 2,2-liters TID ga utmerket drivstofføkonomi og var like rask i akselerasjonen fra 70 til 100 km/t som 185 hk turbo. En motor forsvant, nemlig 2,3-literen. Den ble erstattet av en ny toliters turbo med 154 hk. I tillegg kom 9-3 etterhvert som Aero med 205 hk og Viggen med 230 hk. Begge variantene sportscruisere med litt mer hester enn egentlig komfortabelt med tanke på at 9-3s forstilling allerede har problemer med å takle 185 hk og det kraftige dreiemomentet som følger med i toliteren.

Ikke helt feilfri
Når det gjelder kontrollerte biler, har Saab 900 litt færre feil enn gjennomsnittet hos NAF. Stort sett er det bremsene som får påpakning. Det samme resultatet har Svensk Bilprovning fra sine kontroller. Samtidig opptrer Saabkjørere litt oftere enn snittet for bilister NAF har hjulpet med stopp ute på veien. Da er det stort sett feil med det elektriske anlegget som har ført til stopp.

Saab 900 skal inn til service hver 20.000 km, eller minst en gang i året. Det er samme krav enten motoren er med eller uten turbo. Det er heller ingen registerrem som skal byttes. Servicekostnadene på en 900 legger seg litt over gjennomsnittet, mens deleprisene er gjennomsnittlige.

Best på komfort
Saab 900 har bare vært med i en sammenligningstest i bladet Bil. I nr 1/95 ble varianten med 2,5-liters V-sekser testet mot andre familiebiler med sekssylindret motor. Den gang likte vi Saaben langt bedre enn for eksempel Opel Vectra. Og den fikk ros for kjøreegenskaper og komfort i tillegg til en generell god følelse av kvalitet.

Er du i markedet for en brukt, rommelig familiebil til oppunder 200.000 kroner, gjør du ikke mye feil ved å se nærmere på en Saab 900. Kjøreegenskapene er ikke så spennende, men derimot trygge og komfortable, særlig på vinterføre. Med Saabs rykte om sikre biler, bør familien også sitte trygt.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS