-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Porsches andre hybrid
Som kjent kommer den nye Cayenne også som hybrid. Nå kommer også en GT3 R Hybrid, den blir nok litt mer potent, kan man si.
Kommer du nær nok en av de nye Formel 1-bilene fra Williams (og si hva du vil, Hulkenberg og Barrichello er et spennende førerpar), vil du se at langt foran står det ”Williams Hybrid Power”.
Er det noe vi har gått glipp av? Forsvant ikke KERS, Formel 1-utgaven av hybrid, i fjor? Nesten like fort som det ble innført?
Jo, men Williams Hybrid Power Ltd. er et eget selskap, og de er med på Williams FW32 som sponsor, ikke som leverandør.
Det morsomme er at en av de første kommersielle kundene til WHP er Porsche, og vi kommer til å møte samarbeidet i Genève.
Der blir forestillingen helt statisk dessverre, men i mai skal vi få se den i bevegelse i 24-timersløpet på Nürburgring. Det endelige målet er Le Mans til sommeren.
Grunnutrustningen på denne GT3-modellen er en 4-liters seks-sylindret boxer som gir max 480 hester til bakhjulene. I tillegg er det to el-motorer, en på hvert forhjul, som hver gir 80 hk.
Her har vi et hybridsystem som imidlertid ikke er avhengig av tunge og kompliserte batteripakker.
Williams’ hybridpakke inneholder en rotor, et svinghjul, som dras opp til 40.000 omdreininger. Det settes i sving av fartsreduksjon, så det er altså ingen eksterne krefter som gir energi til rotoren.
Når energien skal tilbake, drar svinghjulet en generator som leverer strøm til de to el-motorene. Under ideelle forhold betyr det at føreren i 6 til 8 sekunder kan sende til sammen 480 + 2 x 80 = 640 hk gjennom alle hjulene.
Det er med andre ord snakk om å bruke hybrid-fordelen til rask akselerasjon i kort tid, ved for eksempel en forbikjøring.
Dette er altså et system som må brukes med intelligens og en stor grad av strategisk racing-følelse. Å tømme energien på en langside der man ikke kjemper for noen, vil for eksempel være ganske dumt. Men kjapt ut av en sving kan derimot være en veldig god ide.
Nå fulgte jeg Formel 1 såpass perifert i fjor at jeg aner ikke om KERS ble erklært suksess. Heller ikke vet jeg om noen av Williams 34,5 poeng kan tilbakeføres til denne innretningen.
Det skal bli spennende å se hvordan denne Porschen vil oppføre seg i den virkelige krigen der ute.