-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En hardcore Porsche-opplevelse
Det er ikke hver dag muligheten til å kjøre Porsche 911 GT3 RS på bane melder seg. Det gjorde den nå.
- Brems! Ikke gå på gassen, ikke gå på gassen, ikke gå på gassen – gass!
Jeg kunne ikke fått en bedre instruktør. Dennis Olsen kjører til vanlig i den tyske Porsche Carrera Cup (og har hatt en kjempestart på sesongen!), og kjenner denne bilen bedre enn de fleste.
- Med 500 hester på bakhjulene er det viktig å ikke gå på gassen for tidlig. Vær tålmodig, og gi på i siste del ut av svingen, instruerer Olsen.
Bak rattet sitter jeg. Etter først å ha fått en passasjeropplevelse ved siden av Dennis, er det min tur å ratte det blå beistet.
Vi tar det relativt rolig i første runde. Blir litt varm, finner bremsepunkter og turn-ins. Gå bredt i Angsten, finn rytmen i sjikanen og ikke minst flyten inn mot 90-graderen, før den lange svingen mot langstrekket.
Det er ikke lett.
Bilen logrer med halen under nedbremsing.
- Hold forhjula helt rett under bremsing, sier Dennis.
Det skal ikke mer til. Der jeg trodde jeg holdt rattet rett, var det en smule rotasjon. Det var nok til å få hele bilen ute av balanse, i hvert fall i slike hastigheter.
Så begynner det å sitte bedre. Herlighet for en maskin! Plutselig begynner jeg å føle meg i ett med bilen, som om motoren er direkte koblet til nervesystemet mitt, via ryggraden.
Og for en motor. Fire liter med eksplosiv glede, ingen turbo-hjelp eller andre former for tvangsforing av luft. Rødmerking på 8500 omdreininger.
Lyden er så smått dempet av hjelmen vi har på oss, men jeg kjenner vibrasjonene gjennom karbonsetene. Gledesvibrasjoner.
O lykke!
Jeg er ikke helt sikker på hvilken toppfart vi nådde, verken på langstrekket eller ned mot Angsten, men det var godt over 200, i hvert fall. Karbonbremsene biter med vanvittig effekt, uten at de oppleves som brutale eller vanskelig i lavere hastigheter.
Jeg begynner etter hvert å få en mestringsfølelse i GT3 RS-en. Den gjør akkurat som jeg ber om – samtidig som jeg føler at den løfter kjøringen min et hakk over normalen. Både antispinn og stabilitetskontroll er aktivert – men jeg kjenner aldri at de bryter inn.
Ifølge Dennis gjorde de nok det.
- Med alt deaktivert hadde du nok snurra en gang eller to her, sier han med et smil.
Jeg tviler ikke – i hvert fall ikke når han sier det.
- Vi tar en siste runde, sier Dennis – og jeg er ikke vond å be. Jeg kan ta to, fire, tjue runder til også, om du vil?
Jeg er småsvett i det jeg kliver ut av bilen i pit-lane, og smilet er bredt som ei låvedør.
Sekspunktsselene løsnes i et håndgrep, langt enklere enn å feste dem. Og pussig nok – jeg vet ikke om dette er slurv fra Porsche, eller over-rigide EU-regler (jeg tipper på siste) – med sekspunktsselene montert bjeller det i beltevarsleren. Den vanlige trepunktsselen må i spenna i tillegg for at den varsellyden skal stoppe.
Hjem igjen fra Rudskogen til Oslo trenger GT3 RS-en sjåfør. Jeg og en kollega fra en annen publikasjon får gleden.
Ute på landeveien får lydbildet en helt ny dimensjon. Uten hjelmen på borer lyden seg rett inn i øregangen så tinningen rister.
Turbomotorene har mye fint for seg de, men dette klarer de ikke å matche.
Jeg var redd for at den brutale RS-en skulle bli for ukomfortabel på veien, men det er den ikke. Chassiset kommer like godt til sin rett på Østfolds salige blanding av asfaltkvaliteter. Men frontleppa er lav, så asfaltkanter og skarpe fartshumper bør takles med varsomhet.
Fartsressursene i denne bilen er enorme. Mye mer enn det er mulig å få ut på disse veiene. Førerkortet er i fare allerede når man tømmer andregiret, så her gjelder det å passe seg.
Veistrekningen fra Rudskogen til Rakkestad er så tett med fotobokser at en uhemmet GT3 RS-tur kunne blitt rene paparazzi-seansen.
911 GT3 RS er altfor mye bil for norske landeveier – og foreløpig for mye bil for den stakkars tullingen bak rattet. Jeg trenger mer trening, takk! Men opplevelsen den gir er hundre prosent.
Måten den flatterer deg som fører, får deg til å føle deg spesiell, selv i fornuftige hastigheter. At den klarer å balansere tivoli-faktoren med den svære spoileren mot de egenskapene som faktisk bor i bilen, er utrolig.
På bane, på vei – Porsche 911 GT3 RS? Wow.
PS: Har du lyst å oppleve Porsche-brølet på Rudskogen? 21. mai skal det være Porsche-dag der nede. Porsche Club Norge stiller, og arrangerer kjørekurs for medlemmer, GT3 Cup Challenge skal kjøre løp – og Porsche Sports Cup Scandinavia åpner sesongen.