Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR

Racerførerens våte drøm

Her er siste tilskudd i Porsches familie av kunderacere. Den er godkjent for en rekke internasjonale løp.

Publisert Sist oppdatert

Porsche 911 GT3 RSR er et bra utgangspunkt enten man skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans, FIAs langdistanse-VM eller en av de andre store seriene på et av verdens fem kontinenter.

2012-modellen er fortsatt basert på den utgående 997-utgaven, og er utviklet fra den ultimate gateraceren – Porsche GT3 RS – en bil du ser i hopetall av en vanlig hverdag på Nordsløyfa.

Med en påbudt restriktor som begrenser luftinntaket yter 911 GT3 RSR 460 hk. Girkassen er 6-trinns sekvensiell og styres via hendler på rattet.

LES OGSÅ: Gave til Nordsløyfas venner

Sammenlignet med fjorårets, har 2012-modellen lagt på seg 48 mm i bredden i tråd med reglementet A.C.O. LM GTE, som blant annet benyttes på Le Mans.

Det velkjente scoopet på panseret er borte – i stedet har bilen fått store åpninger foran bakhjulene, slike vi bl.a. kjenner fra 911 GT2 RS gateracer.

- Våre kunder kan forvente en teknisk moden racerbil med høye ytelser som skal gjøre dem konkurransedyktige i internasjonale langdistanseløp, eier Hartmut Kristen, sjefen for Porsche Motorsport.

Bilen er nå inne i sin avsluttende testfase på forskjellige baner verden rundt. De som er villig til å bla opp 498.000 euro pluss evt. avgifter, kan sikre seg et eksemplar fra januar 2012. Vi andre får nok nøye oss med en i skala 1:43 på skrivebordet.

Powered by Labrador CMS