Et hint om A-klasse

Slik kommer neste generasjon Mercedes-Benz A-klasse til å se ut – så godt som, i hvert fall.

Publisert

Det er utstilling i Shanghai for tiden, og nyhetene står i kø. Det er luksusbiler, SUV-er, crossovere og alt annet som er i vinden.

Les også: Slik bil Skodas første elbil

Men Mercedes benytter også anledningen til å vise frem det som blir morgendagens A-klasse: Concept A Sedan. Et konsept, ja, men sjelden har konsepter vært så «produksjonsklare» som dette.

Sjekk bare speilhusene. Hvor ofte ser man rene konseptbiler med normale speil?

Til og med normale vinduspussere og standarddekk fra Continental har Mercedes utstyrt Concept A Sedan med.

Navnet er naturlig nok et stort hint i retning av at A-klassen kommer til å se slik ut når den kommer i ny drakt i høst. Det vil si, hatchbacken kommer i høst, og sedanen neste år.

Hvorfor viser da Mercedes en sedan, og ikke en hatchback? Fordi sedanutgaven, CLA, har vist seg å være en kjempesuksess – og i Kina, hvor Concept A Sedan presenteres, er det sedan-karosseriene som regjerer.

Les også: Slik var det første hintet av den nye A-klassen

Svær grill
Mys litt med øynene og lag en avrundet rumpe på det elegante sedan-karosseriet, så ser du fort hva du kan forvente å se mest av her i Europa.

Eventuelt kan du ta en kikk på spionbildene vi publiserte i sommer for å litt visuell hjelp.

Det inkluderer den store «Panamericana»-grillen, som vi senest har sett på Mercedes’ to 510-hesters SUV-er GLC og GLC Coupé.

A-klasse-konseptet har riktignok noen konsept-detaljer – det den jo liksom ha – og denne gang er det lyktene som får litt ekstra oppmerksomhet.

At Mercedes eksperimenterer med lys er ikke nytt, og de har nok klødd i fingrene en stund etter å kunne lansere en kompaktbil som kan traktere Opel Astra på lysteknologi.

Det spesielle mønsteret i frontlyktene er dekket med en spesiell UV-sensitiv lakk. Med UV-lys i lyktehuset kan de lyse i alle tenkelige farger, avhengig av kjøremodus, lysforhold ute og bilens tilstand.

Mercedes ønsker nok å heve standarden for interiør i kompaktklassen også. Dagens A-klasse-modeller er ikke spesielt romslige innvendig – til tross for forhjulstrekk-layouten – og dashbordet ble fort gammelt.

Spekulasjoner
Dessverre vil ikke Mercedes avsløre noe om hvordan A-klassen kommer til å se ut innvendig, men for å være i teten må den nok by på digitale instrumenter og siste skrik innen multimedieløsninger.

Motorer og den slags er heller ikke tema for Mercedes denne gang. Dette er et designkonsept mer enn noe annet. Men her forventer vi både up- og downsizing.

Mercedes annonserte i høst comebacket til rekkesekseren. Den er det vi kaller modulær – altså at den kan bygges i flere størrelser –og det betyr at den kan bli til en tresylindret motor også. Siden den er klargjort for 48 volts-system, kan vi kanskje forvente en elektrisk kompressor-løsning også?

1,5 liter og 250 hestekrefter høres ut som en moro-oppskrift.

På toppen finner vi etter hvert en AMG-variant også. 2-literen fra dagens A45 fortsetter, og Mercedes må nok skvise over 400 hester ut av den relativt lille blokka for å kunne tukte Audis herlige femmer i RS3.

A-klasse hatchback er forventet å dukke opp på høstens Frankfurt-utstilling. Når vi ser dette konseptet er det lov å si at vi gleder oss!

Powered by Labrador CMS