-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Audi oppgraderer A3
Tiden er moden for en oppdatering av Audi A3. De synlige endringene er beskjedne, men teknisk skjer det mer.
Tredje generasjon A3 kom på markedet i 2012, først som 3-dørs hatchback og deretter som 5-dørs Sportback.
Året etter kom A3 Sportsedan og A3 Cabriolet, og siden har Audi også lansert S3 med 300-hesters toliter samt toppmodellen RS3 med en 2,5-liters femmer på hele 367 hestekrefter.
Men viktigst for det norske markedet er utvilsomt den ladbare hybriden A3 e-tron som ble lansert sent 2014. Den sto i 2015 for 63,3 % av A3-salget som til sammen var på 2776 biler – noe som ifølge OFV gjorde A3 til den 13. mest solgte bilmodellen i Norge og Audis suverene bestselger.
Nå fornyes samtlige varianter av A3 og S3, mens den sist ankomne RS3 fortsetter i dagens form.
Eksteriørt begrenser endringene seg til endret grill samt nye støtfanger og nye lykter foran og bak, så man skal kjenne modellene godt for å se forskjellen.
Xenon Plus er standard, men A3 kan også leveres med LED hovedlys og nå, for første gang, også avansert LED Matrix som automatisk tilpasser lyset til omgivelsene.
Avanserte hjelpere
Nytt tilleggsutstyr er også Traffic Jam Assist som arbeider sammen med den adaptive cruise-kontrollen for automatisk å holde riktig avstand til forankjørende og starte opp igjen etter en kort stopp i tett trafikk. I hastigheter inntil 65 km/t kan systemet også overta styringen.
Infotainment
først lansert i Audi TT, der konvensjonelle instrumentklokker erstattes av en 12,3-tommers TFT-skjerm som kan vise forskjellige typer informasjon etter sjåførens ønsker og behov.
Menystrukturen i infotainment-systemet er også ny, med tydelige likheter fra dagens smarttelefoner.
Oppgraderte Audi A3 kan også leveres med Audi smartphone interface slik at smarttelefoner sømløst integreres i bilens infotainment-system gjennom Apple CarPlay eller Google Android Auto. Induktiv lading av smarttelefonen som er klargjort for dette, kan gjøres i midtarmlenet.
Mange alternativer
For første gang tilbys Audi A3 nå også med en 3-sylindret bensinmotor, 1.0 TFSI på 115 hk. Med denne motoren under panseret veier Audi A3 fra 1.150 kg – lettest i sin klasse.
I den andre enden av skalaen har toppmodellen Audi S3 fått økt effekten med 10 hk og dreiemomentet med 20 Nm.
Den ladbare hybriden A3 e-tron har en samlet effekt på 204 hk og en elektrisk rekkevidde på inntil 50 km. Flere av motorene kan kombineres med quattro firehjulsdrift.
De nye motoralternativene er foreløpig:Motor: | Effekt: | Dreiemoment: | Kommentar: | 1.0 TFSI (3 syl.) | 115 hk | 200 Nm | 1.4 TFSI | 150 hk | 250 Nm | 2.0 TFSI | 190 hk | 320 Nm | Leveres også med quattro | e-tron (plug-in hybrid) | 204 hk | 330 Nm | Inntil 50 km elektrisk rekkevidde | S3 (2.0 TFSI quattro) | 310 hk | 400 Nm | 1.6 TDI | 110 hk | 250 Nm | Leveres også med quattro | 2.0 TDI | 150 hk | 340 Nm | Leveres også med quattro | 2.0 TDI | 184 hk | 380 Nm | Leveres også med quattro
Det åpnes for bestilling av de oppgraderte Audi A3-modellene i begynnelsen av mai. Leveringene starter i løpet av sommeren. Prisene er ennå ikke klare. – Audi A3 er en av våre absolutte bestselgere, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak. – Med denne oppgraderingen tar bilen enda et steg opp, og vi er sikre på at Audi A3 vil styrke sin posisjon ytterligere i det kompakte premium-segmentet. – Siden lanseringen av plug-in hybriden Audi A3 e-tron i 2014 har vi solgt over 2.400 eksemplarer av denne modellen. Sammen med et godt utvalg av motorer med quattro firehjulsdrift, treffer Audi A3 en svært bred kundegruppe, avslutter Edvardsen-Eibak. |