Audi A3 2.0 FSI Ambiente:

Audi forsøker å løfte A3 og har lykkes ved at nykommeren oppleves som mer påkostet. Dessuten har baksetepassasjerene fått mer plass.

Publisert Sist oppdatert

Audi A3 2.0 FSI Ambiente
Audi A3 2.0 FSI Ambiente

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Det er ingen tvil om at nye A3 er blitt en større bil enn forgjengeren. De utvendige målene er økt med 5 cm i lengden, 3 cm i bredden, mens nykommeren er blitt 0,6 cm lavere enn forgjengeren. Samtidig med at glasshuset er blitt bredere gir dette en rommeligere kupé,noe du lett legger merke til – spesielt hvis du kommer fra første generasjon A3 føles nykommeren større. Det er stort sett bare baksetepassasjerene som har fått mer plass, mens bagasjeromvolumet er uendret. Innstigningen
til baksetet er som i de fleste tredørs biler: kronglete. Og Audi har ikke greid å finne på noe lurt for å gjøre det enkelt å komme inn til baksetet.

Selv om førerplassen føles rommeligere, er den faktisk blitt trangere, ene og alene fordi venstrebenet har fått mindre plass. Kanskje ikke det store problemet på korte turer, men på langtur er det ugunstig å ikke få strukket ut venstrebenet skikkelig og det ble til at en la foten mellom fothvileren og clutchpedalen for å få en god kjørestilling. Førermiljøet ellers er førsteklasses. Rattet har høyde- og lengdejustering, førersetet har rikelig høydejustering, og ser vi bort fra at det er trangt til venstrebenet er kjørestillingen god. Førersetet gir god støtte både til lår og rygg, og sidestøtten er førsteklasses.

Høyt lydnivå
“Vår bil stod på 225/45ZR17 dekk, mens 16-tommere er standard. Det positive med 45-profil er at de gir utmerket styrerespons og presisjon; ulempen er at de gir dårlig fjæringskomfort og elendig støykomfort. Støynivået i “vår bil var ubehagelig høyt på grov asfalt, og jeg vil fraråde bruk av 225/45ZR17 på denne bilen hvis du har noen som helst krav til støykomfort. En annen ulempe er at A3 med disse dekkene blir en smule følsom for langsgående spor.

Kjøreegenskapene er det ikke noe å utsette på. Det nye bakhjulsopphenget takler de fleste ujevnheter meget kompetent, men de skarpe ujevnhetene byr på problemer, noe lavprofildekkene kan ha noe av ansvaret for. Styringen er lett og presis, og bremsene holder også mål hvis det er sportslige egenskaper du søker. De har god respons og er lett å dosere, og passer sånn sett godt til en styring som gir god kontakt med veien.

Gjerrig og villig toliter
Den nye toliters FSI-motoren er livlig og er en utmerket erstatning forden velkjente 1,8-liters turbomotoren som ogsåhadde 150 hk. Med 200 Nm ved3500 o/min mangler den bare 10 Nm i forhold til 1,8-literen, men den er avhengig av mer turtall og du må være mer aktiv med gearspaken. Mens turbomotoren dro helt fra kjelleren vil den nye toliteren helst ha 4000 på turtelleren før den sparker skikkelig unna.

Med direkteinnsprøytning er den nøysom med bensinen, og et snittforbruk på langkjøring på ned under 0,6 l/mil burde ikke by på problem, sånn sett er den nye motoren en merkbar forbedring. Dessuten går fireren meget stille, blant annet takket være balanseaksler som har som oppgave å utligne vibrasjonene.

Selv om interiøret har fått ny design er Audi-stilen ikke til å ta feil av – robust og kanskje litt nøktern, men også passe elegant til at A3 gir et litt mer påkostet inntrykk enn konkurrenter som for eksempel Focus, Golf og 307. Den elegante tredekoren på dørene passer nydelig inn i resten av interiørdesignen og løfter A3 i forhold til dagens modell.

Rimeligste A3 2.0 FSI koster 313.200 kroner, “vår bil koster 361.270 kroner og på utstyrslisten finner du da metallic lakk, 17-tommers dekk/felger, xenonlys, oppgradert stereoanlegg, og Ambiente-pakken koster 13.100 kroner. En velutstyrt bil som utfordrer BMW 318 ti Compact og Mercedes-Benz C 180 Kompressor Sportcoupé, og som i grunnversjon faktisk har omtrent samme pris som A3 1.8 Turbo hadde for et år siden.

AUDI A3 2.0 FSI Ambiente:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder og balanseaksel. Direkte bensininnsprøytning. Kompresjon: 11,5:1. Sylindervolum: 1984 ccm. Boring og slaglengde: 82,5 x 92,8 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 200 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver. EBD, ABS og ESP.
Dekk: 205/55HR16. Testbil: 225/45VR17.
Mål: Lengde: 420,3 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 142,1 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Sporvidde f/b: 153,6/151,7 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1350 kg. Tillatt totalvekt: 1835 kg. Maks tilhengervekt: 1400 kg. Maks vogntogvekt: 3285 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 350 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100: 9,1 sek
Toppfart: 211
Forbruk bykjøring: 0,96 l/mil
Forbruk landevei: 0,53 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
CO2-utslipp: 166 g/km
Pris: kr. 326.300,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS