Rød farge kler Audi A5.

Et stramt og moderne interiør.

To rør bak på venstre side kjennetegner dieselvariantene.

Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak sier at markedet for A5 coupe er omkring 100 biler årlig.

Fire rør bak forteller at dette er en S5.

Kul Audi A5-tralle for Katrine og Kalle

DINKs (Double Income No Kids) ble et begrep på 1980-tallet. Audis nye A5 coupe er en bil for nettopp dem.

Publisert Sist oppdatert

– Det er anslagsvis et marked for å selge rundt 100 biler av denne modellen årlig.

Det sier Harald Edvardsen-Eibak som er Audi-direktør hos importøren Harald A. Møller

Markedet for Audi A5 Sportback, femdørs versjonen som lanseres i januar neste år, er vesentlig større. Da er salgspotensialet fort vekk på 500 til 600 biler årlig. Konkurrentene til A5 coupe er i første rekke Mercedes Benz C-klasse Coupe og BMW 4-serie.

Foruten coupeen som lanseres i oktober i år, og Sportback som kommer i januar 2017, så kommer også en «tupè-versjon» – altså kabriolet – i mars neste år. Da er modellprogrammet komplett.

Første generasjon av Audi A5 coupe kom på markedet i 2007. I 2012 fikk bilen en såkalt facelift med nye designelementer, nytt utstyr og nye motorer. Totalt er det solgt nærmere 1000 nye Audi A5 coupe i Norge siden modellen ble lansert.

Mer futt og mindre avgass
Motorprogrammet for A5 består av tre dieselmotorer og to bensinmotorer.

Effekten på minste bensin- og dieselmotor er begge på 190 hestekrefter, og det er snakk om firesylindrede tolitere. Det finnes også en sintere toliters bensinvariant på 252 hestekrefter, samt en sekssylindret treliters diesel som leveres med enten 218 hestekrefter eller 286 gamper.

Ryktene sier også at bilen muligens noe senere vil bli tilgjengelig med en mindre motor på 150 hestekrefter, men dette er ikke bekreftet.

Sammenliknet med den forrige modellen er effekten økt med omkring 17 prosent, mens forbruket er redusert med inntil 22 prosent.

Bredden på bilen er krympet med en snau centimeter, mens lengden er økt med snaue fem centimeter. Akselavstanden er økt med 1,3 centimeter og vekten er redusert med 60 kilo. Et par ekstra tannbørster blir det også plass til i koffertrommet som har fått ti liter større volum og nå rommer 465 liter.

Sint og komfortabel
Undertegnede fikk en prøvetur med 252 hestekrefters bensinvarianten. En nydelig kraftpakke med moment i massevis, kvikk gassrespons og nydelig eksoslyd. I kombinasjon med firehjulstrekksystemet quattro og S tronic er denne trolig den mest fornuftige i forhold til ytelser og pris. Apropos priser. Disse er ikke fastsatt.

– Vi arbeider for fullt med å forhandle prisene, men de er foreløpig ikke klare, sier Edvardsen-Eibak.

Han vil ikke si noen om hvorvidt prisene blir lavere eller høyere enn på dagens modell.

– Det eneste som er sikkert er at bilen får mer utstyr i grunnversjon enn utgående modell så i forhold til dette blir prisen konkurransedyktig, sier den norske Audi-direktøren.

Under lanseringen i Portugal i helgen ble det også anledning til å prøvekjøre den minste dieselmodellen på 190 hestekrefter. Den er grei nok, men undertegnede mener at en bil i denne klassen og med så vidt sportslige egenskaper fortjener en bensinmotor. Dieselmotoren har for øvrig også noe hard gange, og ved gasspådrag selv på motorvei er det ingen tvil om at det sitter en oljebrenner under panseret.

De aller mest hissige
Tradisjonen tro kommer det også versjoner med fire eksosrør. S5 har fått flunkende ny 3 liters V6 med turbo. Det betyr 354 gamper, 500 newtonmeter moment og stillestående til 100 på 4,7 sekunder.

Ryktene forteller også om en kommende RS5 som er vesentlig mer ekstrem. Blant annet skal det visstnok kun være dørene som er identisk med A5/S5. Alle andre deler av karosseriet får en annen utforming, men Audi har foreløpig ikke sagt noe om denne modellen. I første rekke er det nå A5 og S5 som gjelder, og Audi-entusiastene har helt klart noe å se frem til.

Powered by Labrador CMS