-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Audi A8 3.0 TDI
Audi A8
Audi A8 har et førermiljø som er mest spektakulært i mørket, det vil si når instrumenter, brytere og knapper er opplyst med den elegante, typiske Audi-røde bakgrunnsbelysningen. Kanskje er vi blitt mer vant til Audi-interiøret, de fleste elementene er jo velkjente fra andre Audi modeller, kanskje er det den mørke, dystre fargen som lurer oss litt? Uansett får vi en tanke mindre luksusfølelse her enn i S-Klasse.
Det sorte skinninteriøret domineres ellers av den brede og velutstyrte midtkonsollen. Støtten for høyrebenet mot midtkonsollen er bedre her enn i S 350, rett og slett på grunn av noe kortere avstand til konsollen. Førersetet har elektrisk regulering i nær sagt alle retninger, med knapper plassert på tradisjonelt sted nede på siden av setet.
Paradoksalt nok er ikke benplassen i baksetet bedre her enn i en "normal" familiebil som for eksempel Volkswagen Passat, men i bredden er begge våre luksustestbiler uslåelige, målebåndet viser ca 8 cm mer enn i nevnte Passat. Hvis limousinens eier ofte sitter i baksetet er det ikke uvanlig at han bøter på den beskjedne benplassen ved velge lang versjon av bilen – men A8 leveres ikke i L-versjonen i kombinasjon med denne motoren i Norge, bare med 4,2- eller 6,0-liter bensinmotor under panseret. Da spretter prisen opp henholdsvis 408.000 og 905.000 (!) kroner. Audi A8 6.0 W12 koster med andre ord 1,86 mill. kroner – før ekstrautstyr er plusset på. Det blir dyr benplass.
Ettersom det sitter en dieselmotor under panseret på testbilen (bensinmotor var ikke tilgjengelig), er naturlig nok dreiemomentet overlegent. Akselerasjonen er også sammenlignbar med hva S 350 byr på, bare et halvsekund tregere fra stillestående til hundre. Den store forskjellen mellom de to testbilene er quattro-driften i Audien, som gir overlegen fremkommelighet på vinterføre, ikke minst på grunn av elektronisk differensialbrems. Selv om også S 350 har hjelp av elektronikken til å styre drivkreftene, har man merkbart mer kontroll på kreftene når bilen driver på alle fire. Glem bare ikke at naturkreftene fortsatt er til stede når du skal bremse den nær to tonn tunge ekvipasjen.
De tildels kompliserte informasjons- og betjeningssystemer som sitter i noen av de luksuriøse bilene på markedet, har fått en del pepper – nettopp for de er så kompliserte at de krever for mye oppmerksomhet under kjøring. Audis MMI-system er sånn sett blant de bedre, blant annet fordi den har en sentralt plassert "Return"-knapp som sørger for kjapp retur til utgangspunktet hvis du "går deg vill" i mulighetene. En av funksjonene i MMI-systemet som du gjerne vil benytte underveis, men som tar oppmerksomhet bort fra veien, er Adaptive Air Suspension, den elektronisk styrte luftfjæringen hvor du kan velge fire ulike oppsett: Lift, Comfort, Automatic og Dynamic.
Desibelmåleren viser at våre to testbiler, ikke overraskende, har ekstremt lave støyverdier. Det menneskelige øre oppfatter imidlertid at dieselmotoren i A8 har et noe hardere støybilde enn bensinmotoren i S350.
FØRERMILJØ = 8
Velkjent, stilig - og dystert. Tilnærmet optimal ergonomi og sittekomfort.
PLASS = 7
Bagasjeplass på det jevne. Noe beskjeden takhøyde bak. Benplassen bak er ikke det beste argumentet.
KOMFORT = 8
Nær optimal sittekomfort. Mer sportslig enn komfortabel fjæring. Noe skarpere støybilde enn konkurrenten.
KJØREEGENSKAPER = 10
Suveren fremkommelighet., tillitvekkende kjøreegenskaper, fin styrefølelse.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Fin dieselmotor som matcher S 350. Meget gunstig forbruk.
SIKKERHET = 9
Ikke NCAP-testet, men har det som trengs. Store deformasjonssoner.
PRIS OG UTSTYR = 8
"Gunstig" basispris, full pakke løfter prisen betydelig.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Innledning
- Mercedes-Benz S 350- Konklusjon
- Priser og tekniske data