-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A8 3.0 TDI
Audi A8 har et førermiljø som er mest spektakulært i mørket, det vil si når instrumenter, brytere og knapper er opplyst med den elegante, typiske Audi-røde bakgrunnsbelysningen. Kanskje er vi blitt mer vant til Audi-interiøret, de fleste elementene er jo velkjente fra andre Audi modeller, kanskje er det den mørke, dystre fargen som lurer oss litt? Uansett får vi en tanke mindre luksusfølelse her enn i S-Klasse.
Det sorte skinninteriøret domineres ellers av den brede og velutstyrte midtkonsollen. Støtten for høyrebenet mot midtkonsollen er bedre her enn i S 350, rett og slett på grunn av noe kortere avstand til konsollen. Førersetet har elektrisk regulering i nær sagt alle retninger, med knapper plassert på tradisjonelt sted nede på siden av setet.
Paradoksalt nok er ikke benplassen i baksetet bedre her enn i en "normal" familiebil som for eksempel Volkswagen Passat, men i bredden er begge våre luksustestbiler uslåelige, målebåndet viser ca 8 cm mer enn i nevnte Passat. Hvis limousinens eier ofte sitter i baksetet er det ikke uvanlig at han bøter på den beskjedne benplassen ved velge lang versjon av bilen – men A8 leveres ikke i L-versjonen i kombinasjon med denne motoren i Norge, bare med 4,2- eller 6,0-liter bensinmotor under panseret. Da spretter prisen opp henholdsvis 408.000 og 905.000 (!) kroner. Audi A8 6.0 W12 koster med andre ord 1,86 mill. kroner – før ekstrautstyr er plusset på. Det blir dyr benplass.
Ettersom det sitter en dieselmotor under panseret på testbilen (bensinmotor var ikke tilgjengelig), er naturlig nok dreiemomentet overlegent. Akselerasjonen er også sammenlignbar med hva S 350 byr på, bare et halvsekund tregere fra stillestående til hundre. Den store forskjellen mellom de to testbilene er quattro-driften i Audien, som gir overlegen fremkommelighet på vinterføre, ikke minst på grunn av elektronisk differensialbrems. Selv om også S 350 har hjelp av elektronikken til å styre drivkreftene, har man merkbart mer kontroll på kreftene når bilen driver på alle fire. Glem bare ikke at naturkreftene fortsatt er til stede når du skal bremse den nær to tonn tunge ekvipasjen.
De tildels kompliserte informasjons- og betjeningssystemer som sitter i noen av de luksuriøse bilene på markedet, har fått en del pepper – nettopp for de er så kompliserte at de krever for mye oppmerksomhet under kjøring. Audis MMI-system er sånn sett blant de bedre, blant annet fordi den har en sentralt plassert "Return"-knapp som sørger for kjapp retur til utgangspunktet hvis du "går deg vill" i mulighetene. En av funksjonene i MMI-systemet som du gjerne vil benytte underveis, men som tar oppmerksomhet bort fra veien, er Adaptive Air Suspension, den elektronisk styrte luftfjæringen hvor du kan velge fire ulike oppsett: Lift, Comfort, Automatic og Dynamic.
Desibelmåleren viser at våre to testbiler, ikke overraskende, har ekstremt lave støyverdier. Det menneskelige øre oppfatter imidlertid at dieselmotoren i A8 har et noe hardere støybilde enn bensinmotoren i S350.
FØRERMILJØ = 8
Velkjent, stilig - og dystert. Tilnærmet optimal ergonomi og sittekomfort.
PLASS = 7
Bagasjeplass på det jevne. Noe beskjeden takhøyde bak. Benplassen bak er ikke det beste argumentet.
KOMFORT = 8
Nær optimal sittekomfort. Mer sportslig enn komfortabel fjæring. Noe skarpere støybilde enn konkurrenten.
KJØREEGENSKAPER = 10
Suveren fremkommelighet., tillitvekkende kjøreegenskaper, fin styrefølelse.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Fin dieselmotor som matcher S 350. Meget gunstig forbruk.
SIKKERHET = 9
Ikke NCAP-testet, men har det som trengs. Store deformasjonssoner.
PRIS OG UTSTYR = 8
"Gunstig" basispris, full pakke løfter prisen betydelig.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Innledning
- Mercedes-Benz S 350- Konklusjon
- Priser og tekniske data