Det beste fra to verdener?

Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela

Afeela: din neste Sony fra Honda (eller omvendt)

Det var en tid det virket som om Consumer Electronics Show i Las Vegas var på vei til å bli verdens største nybilutstilling. Det har snudd, selv om det ble da litt bil på årets messe også.

CES har nettopp åpnet. Ikke lett å skaffe full oversikt med en gang.

Men innsatsen fra Kia med spennende varebiltenking har du allerede kunnet lese om på disse sidene

Hyundai har også gjort noe ut av den, med hydrogen og programvare som kanskje er verdt å komme tilbake til når vi vet litt mer.

Og så ble det litt gøy utover formiddagen (her hjemme) etterhvert som pressekonferansene i Las Vegas hadde funnet sted.

Min er større enn din

Det utviklet seg etterhånden en litt latterlig konkurranse av typen «min er større enn din» og vi kunne følge den i overskriftene på forsiden av Automotive News.

Først var det om Volkswagen som skulle bruke ChatGPT som AI-styrt stemme-assistent i nye modeller, blant annet i Golf og ID.4. Den skulle kunne svare deg på dine generelle spørsmål, men også bestyre infotainment og ventilasjon.

Det tok ikke mange minuttene, så stod det at BMW skal samarbeide med Alexa fra Amazon i den neste runden av industriens stemme-assistent konkurranse. En kamp der også Google og Cerence deltar.

Og så kom den tredje om at Mercedes lanserer en ‘dialog partner’ stemme-assistent. Den skal bli i stand til å stille deg intelligente spørsmål for å få klarhet i hva du virkelig ber om!

Plutselig var også stemme-assistenter blitt et eneste langt gjesp.

Gammel bekjent

Selvfølgelig var det fare for at også Afeela skulle bli enda et gjesp.

Hun har vært der noen ganger nå. Først som Sonys egen Vision-S i 2020 som etter hvert ble en SUV, Vision-S 02 i 2022

Men i 2022 kom Honda inn som bilalibiet i et nytt selskap som heter Sony Honda Mobility  (50 % hver) og dermed fikk vi såpestykket over alle såpestykker, Afeela, på CES i fjor. Med løfte om produksjonsstart neste år og utleveringer fra 2026 – men bare i USA!

I år ble ikke 2026 nevnt, ikke ordet elektrisk heller – selv om dette selvfølgelig er en batterielektrisk bil. Og la oss bare rase gjennom de bilrelevante dataene som heller ikke ble berørt på pressekonferansen: bilen måler 4895 x 1900 x 1460 millimeter på 3 meters akselavstand, har firehjulsdrift med to motorer med maks effekt på 400 kW. 4,8 til 100 og 240 på topp.

Digitale muskler

Men dette var en pressekonferanse der man mer flekset digitale muskler enn man flashet automobilrelevante data.

Starten satte jo tonen: Izumi Kawanishi, president og COO i Sony Honda Mobility, kjørte bilen inn på scenen i Sonys enorme utstillingshall. Ikke bak rattet, og ikke for å demonstrere selvkjøring (autonomi er forresten såååå 2022 – det var nesten ikke å se i Las Vegas i år!), nei – han brukte en DualSense trådløs håndkontroll fra en Play Station 5.

Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela

Han var kjapp til å presisere at dette bare var et stunt, at det ikke var slik bilen skulle kjøres når den kom i trafikk, men samtidig ble det åpenbart at her skulle Sonys forskjellige media, gaming, film og underholdnings-merkevarer ristes sammen i en skikkelig pakke og serveres om bord i en bil.

En elbil som definitivt skal føles annerledes.

Bilen har meget mer felles med PS5 enn bare kontroll-enheten. Den bruker for eksempel Unreal Engine 5.3 fra Epic Games for å hente frem 3D grafikken og alt det visuelle som kan fylle det massive, vegg-til-vegg dashboard displayet.

Fører og passasjerer kan få servert detaljerte 3D kart, virtuelle plasser og AR presentasjoner av verden rundt bilen, der man kan legge over metadata hentet ned fra Internett. Den super-realistiske grafikken som UE 5.3 kan simulere, kan også brukes til å lære opp alle førerstøttesystemene som mates fra 45 kameraer og sensorer og som selvfølgelig også får en dash kunstig intelligens.

Nye partnerskap

Sony Honda Mobility kunne nemlig fortelle om et nytt partnerskap med Microsoft som henter inn Azure AI sin sky-baserte computer teknikk.

Det ble også nevnt at Afeela-utviklerne samarbeider med Sonys eget Polyphony Digital – de med Gran Turismo racingen – og nå også som film-makere.

Hva hele denne enorme pakken, inklusive Qualcomm Snapdragon og 800TOPS, egentlig vil resultere i, forble litt uklart. Bortsett fra at det ble sagt at man skulle la virtuelle og virkelige erfaringer møtes.

Om det betyr noe så enkelt som at du snart kan kjøre Afeela på Gran Turismo 7, blir det en skikkelig nedtur. Man venter vel litt mer når det trekkes så mange teknologiske høydepunkter ut av ermet. Men faktum er at det så ut som Grand Valley Highway One – fra spillet – der en Afeela koste seg gjennom landskapet.

Samtidig var det noe underlig over det hele.

Oppslukende opplevelse

I fjor var Izumi Kawanishi høy og mørk da han fortalte verden at det var egentlig ikke noen nyheter i kinesiske biler. «Det å lytte på musikk eller se på filmer blir utført perfekt på en smart-telefon, og det er ikke akkurat noen revolusjon å overføre det til innsiden av en bil.»

Men jeg har allikevel problemer med å se at hans bidrag i år kan bringe verden fremover:

«For dette formål har Sony Honda utviklet en førerstøtte-simulator som simulerer eksterne forhold, andre kjøretøy for eksempel, eller fotgjengere eller terreng eller vær. Ved å kombinere dette med utvidet virkelighet, vil brukeren ta del i en oppslukende opplevelse, samtidig som sikkerheten forbedres.»

Det hadde kanskje vært enklere hvis jeg hadde forstått det.

Men når jeg samtidig får se et spill der bilen blir gjengitt i en simulert verden med en gjeng Godzilla-monstre der du kan tjene poeng ved å fange dem når de rømmer, tror jeg heller jeg ville gått for en gammeldags, analog Honda Civic.

Kulturkollisjon

Det virker imidlertid som en kultur-kollisjon her. Kineserne sier det ikke høyt, men de går helt åpenbart inn for AI-definerte biler nå. Det virker som Sony-Honda henger fast ved det eldgamle (tre år gammelt?) begrepet: den Software-definerte bilen.

Å ville gjøre bilen til en Digital Lekeplass, høres ikke akkurat ut som en oppskrift på en lys fremtid i denne industrien.

Det er selvfølgelig tegn på fremskritt at Sony og Hondas kontakt med Microsoft betyr at de nærmer seg AI. Men med bilen i salg neste år, har de veldig dårlig tid på å gjøre den om fra en PS5 på hjul til en cutting edge mobilitetsplattform.

På den annen side: Sony har is i magen.

Blant verdens ledende pushere av husholdningselektronikk med den største utstillingshallen i Las Vegas, brydde de seg ikke om å vise en eneste ny TeVe.

Akkurat som i fjor, forresten. Da kom de store nyhetene utpå våren, men ble ikke levert før det ble høst, mens konkurrentene hadde snublet over hverandres nyheter et halvt år allerede.

Hvor kult er ikke det? Kanskje de er like avslappede når det gjelder markedsføring av bil?

Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Sony Honda Afeela
Powered by Labrador CMS