-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Din neste Kina-bil:
Aion V kommer til Norge neste år
I går kunne vår nett-kollega BilNytt.no fortelle at den neste nye kinesiske bilen til Norge vil bli en Aion fra GAC. Både GAC og merkenavnet Aion er noe vi tar på alvor, og som vi har fortalt om før.
GAC er en av de store produsentene i Kina. Ser vi på registreringsstatistikken for juli ligger GAC på 21. plassen med 23.000 registreringer og New Energy-merket deres, Aion, på 16. plass med 33.000 registreringer.
Til sammen har disse to merkene fått 370.000 nye biler ut på det kinesiske markedet i år.
Av de kinesiske merkene som finnes i Norge er BYD og Geely (som snart kommer) de eneste som har høyere volumer.
Kjapp historie: GAC ble grunnlagt i 1954 og G’en i navnet kommer fra Guangzhou. En havneby i Sør-Kina med snaue 20 millioner innbyggere.
De etablerte GAC New Energy Automobile Co. i 2017 og opprettet Aion som eget merkenavn i divisjonen. I 2019 hadde de allerede 12 nye modeller i den familien. Nytt navn, GAC Aion, og helt selvstendig struktur på den avdelingen i 2020.
30-80 på fem minutter
Året etter kom Aion V med graphene batteri med oppsiktsvekkende spesifikasjoner (30-80 % lading på fem minutter) og året etter fikk de sin nåværende logo og et nytt undermerke: Hyper – «Kinas første serieproduserte Hyperbil».
I oktober i fjor tok de over hele eierskapet av fabrikken i Changsha der de hadde bygget biler sammen med Mitsubishi. Denne fabrikken er bygget ut til å ha en kapasitet å 200.000 elbiler i året, den startet opp i mai og er den faktoren som har gjort det mulig for Aion å satse på eksport for alvor.
Den Aion V som er aktuell for oss er andre generasjon (det går fort i Kina, den gamle er allerede fire år!), debuterte i Beijing i år og er designet som en oversjøisk modell hele veien. Med gode innslag fra den store designavdelingen de også har i Milano.
Denne er litt større enn første generasjon, med en lengde på 4605 mm og en akselavstand på 2775 mm. Produsenten presiserer også at innbyggerne har et volum på 4,42 kubikkmeter til disposisjon (som sannsynligvis derfor er veldig bra i segmentet – de sier i hvert fall at det er mer enn hva BMW X5 byr på) og at innvendig takhøyde er 1,3 meter.
Øvrige mål er bredde på 1920 mm og høyde på 1720.
Hva den veier aner jeg ikke, men den gamle veide fra 1750 til 1860, så vi kan nok trygt regne med i underkant av 2.000 kg.
Tre versjoner
I Kina kommer den i tre versjoner med batterier på 70, 80 eller 95 kWt og kinesisk rekkevidde på henholdsvis 500, 600 og 700 km. De to motorene yter 221 hk i den magreste utgaven og 271 i den kraftigste.
Med Aions egen A480 lader kan bilen lade opp 200 kilometer på bare fem minutter.
Den står på fabrikkens egenutviklede AEP-plattform som blant annet betyr motorer som roterer jobber på 20.000 omdreininger. Det hjelper på effektiviteten for hele drivverket som de hevde er på 90,5 %.
For Hyper-merket sitt har de forresten nettopp presentert motorer som gjør 30.000 omdreininger. Med enda høyere effektivitet som også er med på å øke rekkevidden.
Men så kommer det noe vanlig sludder i pressemeldingen om at designet på fronten kalles “Star Wars Warhead Front Face”, som kanskje høres kult ut for noen, og at hele bilen er inspirert av Tyrannosaurus Rex – en dinosaur som også var avbildet på lanseringsplakatene.
Det skal vel antyde at Aion V står for Styrke, Teknologi og Følelser.
La oss nøye oss med at dette er en Kompakt SUV med en grei profil der det skjer mye ved D-stolpene der bak, og har håndtak i bakdørene som morfer inn i baklysarrangementet. Felgene er ikke altfor masete, og hjulåpningene er ovale.
To meter seng
Innvending er skjermen i midten blitt større, og inneholder alle de funksjonene man hadde fysiske brytere til i den første generasjonen. Setene kan legges ned til en to meter lang seng, og du har både et lite kjøleskap og ni høyttalere med deg.
Den har også et AC-system som høres interessant ut. Det gir deg konstant temperatur inne mens det kan skifte fra minus 30 til pluss 55 utenfor – og allikevel bruke 50 % mindre energi enn et vanlig AC-anlegg.
Listen over innvendig elektronikk og førerstøtte-systemer er selvfølgelig lang og imponerende for dem som forstår seg på slikt.
“23 breakthrough technologies” påstår de, og føyer til at bilen har 8 nye kjerneområder av stor viktighet for brukeren.
Sannsynligvis får vi nærmere kjennskap til fenomenene når vi skal få en prøvekjøring med bilen rett før Paris-utstillingen åpner i midten av oktober.
BilNytt.no skriver forøvrig at den kommer til Norge tidlig neste år, til en pris på under 400.000 kroner.