-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Det vakre spillet
Det ble kalt "det vakre spillet" av fotball-legenden Pelé, og vakkert blir det når Italia møter Tyskland til fotball-duell.
Først publisert i Bil 8/9 - 2017.
Fotball er et enkelt spill; 22 menn jakter en ball i 90 minutter, og til slutt vinner Tyskland.
Gary Linekers udødelige sitat etter å ha tapt for Vest-Tyskland i 1990-VM kan omtrent overføres direkte til bil også. I hvert fall når vi snakker om premium-segmentet.
Stadig kommer det noen som prøver å yppe seg. Lexus. Jaguar. DS. Og selvsagt; Alfa Romeo.
Men alltid vinner tyskerne. BMW, Mercedes og Audi selger flere biler enn de noen gang har gjort, premium er den nye normalen – alt annet er budsjett, og det vil ikke kresne bilkjøpere være bekjent av.
Det er kanskje litt frekt å kaste Alfa Romeo inn i denne gruppa, historien til merket tatt i betraktning – men det er nå en gang slik at for å kunne komme seg til de høydene de mener de bør være, må Alfa sikte etter tyskerne.
Så da, hva skjer nå vi lar Italia møter Tyskland denne gang? Blir det en oppvisning i italiensk fotballkunst? Blir det en sikker 2-0-seier til Tyskland? Kanskje ender det i straffekonk?
Oppvarmingen
Mye har vært sagt og skrevet om Alfa Romeos første SUV, men en kort oppsummering er nok på sin plass: Plattformen er den samme «Giorgio»-plattformen (inspirert av Giorgio Chiellini, kanskje?) som danner grunnlag for sedanen Guilia.
For Giulias del er «sedan» nøkkelordet, for etter litt frem og tilbake internt i Alfa Romeo-gangene ble det avgjort at det ikke kommer noen Giulia stasjonsvogn. Det er Stelvio som fyller den rollen.
Testbilen har Alfas 2,2-liters dieselmotor, med 210 hestekrefter. Alternativet er en 2-liters bensinmotor med 280 hestekrefter, og senere en 2,9-liters 507-hesters Quadrifoglio-utgave. I Norge er både automatgir og firehjulsdrift (Alfas hovedsakelig bakhjulsdrevne Q4-system) standard uansett motorvalg, så lite å lure på der.
Om mye er sagt om Stelvio, er Q5 en enda tykkere bok. Nå i andre generasjon, basert på MLB Evo II-plattformen til siste A4, og med et bredere motorutvalg enn Alfaen kan by på. På den annen side, Q5 kan ikke leveres som hybrid, og for å matche Alfaen, er Audiens 190-hesters diesel det mest naturlige valget.
Ute på gressmatta er det Alfaen som får de lengste blikkene. Ikke bare fordi den er Competizione-rød (22.500 kroner ekstra! Fotballspillere er litt forfengelig …), men fordi den ser ny ut – annerledes ut. Sammenlignet med den ekstremt velfriserte, men særs konservative Q5 skiller Alfaen seg positivt ut. Det lange panseret, den skrånende hekken (veldig Maserati Levante der), den klassiske Alfa-grillen.
Oppvarmingen vinner Alfaen.
Første omgang
Det er Stelvio som begynner med ballen. Motoren startes, kampen er i gang. 2,2-literen har litt høyt tenningsnivå, og bråker mer enn tyskerne fra start, men etter noen pasninger får det italienske laget satt tempoet på et bedre nivå, og når ballen går hurtig fra kant til kant er det ikke støy, bare flyt i det italienske spillet.
De er treffsikre, disse italienerne. Det er liten tvil om at bevegelsene sitter bedre her enn hos Tyskland. Det slanke rattet er rett og slett herlig – og responsen er langt bedre i Stelvio enn i Q5.
Audien går på Alfas overstegs- og skuddfinter gang på gang, og selv ikke i noen innstilling klarer det justerbare understellet i Audien å hamle opp med Alfaen, som rett og slett er virkelig god å kjøre uansett forhold.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng