Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Endelig avduket: Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo har i dag presentert sin andre SUV. Som storebror er også denne oppkalt etter et fjellpass.

Publisert Sist oppdatert

Fem år etter lanseringen av Stelvio følger nå lillebror Tonale. Den er tro mot konseptet som debuterte på Genève-utstillingen for snart tre år siden, og vi har jo også vist både spionbilder og renderinger som en forsmak gjennom de siste årene.

Tonale-passet ligger i Nord-Italia med en høyde på 1883 meter om du måtte lure, mellom Lombardi og Trento. Det er dermed nesten 900 meter lavere enn Stelvio med sine 2757 meter.

Selv om elektrifisering er et tema også for Alfa Romeo, blir ikke Tonale lansert som ren elbil. Den jobben blir trolig overlatt til en enda mer kompakt modell som først kommer på markedet om et par år.

Men dersom ønsker deg en hybridmodell har Alfa flere tilbud. Det kommer to «selvladende» hybrider som kombinerer en 1,5-liters turbomotor med elmotor til en samlet effekt på enten 160 eller 130 hestekrefter – begge med 7-trinns dobbeltclutch girkasse og forhjulsdrift.

Ønsker du som nordmenn flest firehjulsdrift, så blir valget Alfa Tonale Plug-in Hybrid Q4 med bensinmotor på forhjulene og elmotor bak.

Denne har en samlet effekt på 275 hk og blir toppmodellen i Tonale-familien med en aks-tid til hundre på 6,2 sekunder. Elektrisk rekkevidde er oppgitt til «over 60 km basert på WLTP-syklusen.

Sverger du til diesel tilbys Alfa en 1,6 liter med 130 hk og 320 Nm i kombinasjon med 6-trinns dobbelclutch kasse og forhjulsdrift.

Alfa skryter av selvkjøring på nivå 2 og et høyt sikkerhetsnivå, inklusiv Amazon Alexa med stemmestyring som ivaretar en rekke funksjoner.

Tonale leveres som standard med et infotainment-system med Android operativsystem og 4G-konektivitet med OTA oppdateringer.

Systemer inkluderer en heldigital 12,3-tommers skjerm som instrumentpanel og en berøringsskjerm på 10,25 tommer for infotainment.

Den norske lanseringen vil etter foreløpige planer skje på høsten, og innen den tid skal vil spe på med flere tekniske detaljer og priser som foreløpig ikke er fastlagt.

Målene kan du forresten få her og nå – den strekker seg 453 cm i lengden, er 184 cm bred og 1,6 meter høy. Det er noe større enn dagens BMW X1, men så vet vi at en ny modell er på trappene og skal lanseres til høsten – da også som elbil.

Powered by Labrador CMS