-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Alfas viktige verktøy
FCA-sjef Sergio Marchionne har satt høye mål for Alfa Romeo. Innen 2018 skal de selge 400.000 biler i året. Her er en viktig brikke i kabalen.
Mange mener den profilerte sjefen for FCA (Fiat Chrysler Automotive) la lista vel høyt da han i 2014 lovte et Alfa-salg på 400.000 biler i 2018, opp fra 74.000 i 2013. Og utviklingen har ikke vært positiv de siste årene, så nå begynner det å haste.
På plass i USA – så vidt
USA er en viktig brikke for det økte volumet. Alfa har vært borte fra det amerikanske markedet i en årrekke, men er nå tilbake – dog med et meget begrenset utvalg bestående av 4C Coupé og 4C Spider samt Giulia som ennå ikke er på samlebåndet. Ingen typiske volumselgere.
Vi har latt oss imponere over lekre Giulia som er ventet til Norge i mai, og kommer i toppversjonen Quadrifoglio i juni. Men modellen vi viser her blir nok langt viktigere for volumet, spesielt i USA og Kina.
949
Internt er den døpt prosjekt 949 – det offisielle navnet er foreløpig en godt bevart hemmelighet. Det vi med stor sikkerhet kan fastslå er at den skal dele plattform med nye Giulia, hvilket innebærer bakhjulsdrift som standard og mulighet for firehjulsdrift.
Prototypen på spionbildene er basert på en forlenget utgave av en Fiat 500L, men illustratørene hos Carparazzi har likevel laget en datamanipulasjon av hva slags utseende vi kan forvente at den får.
Antagelig fins det også prototyper av den endelige modellen, men disse er Alfa flinke til å holde skjult. Trolig innebærer det at de kun kjøres på gruppens egne testanlegg uten å bevege seg på allfarvei.
Muskler og godlåt
Motorene i Giulia vil sannsynligvis også finne veien til SUV-en, hvilket innebærer en Quadrifoglio-versjon på øverste trinn med hensyn til ytelser. I Giulia betyr det en V6 med 510 hester, og dermed kan toppversjonen bli en utfordrer til M- og AMG-versjonene fra BMW og Mercedes.
Vi har indikasjoner på at Alfa SUV-en kommer på markedet mot slutten av året, så kanskje får vi se den i produksjonsdrakt på Detroit-utstillingen neste uke, eventuelt i Genève i mars. Men målet om 400.000 Alfa i 2018 skal fortsatt bli tøft å nå.