-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia Cerato – Seat Altea – Skoda Octavia – Volvo S40: Kompakt landskamp
Med biler fra fire av de mindre bilproduserende land, har vi denne gang favnet et bredt spekter med hensyn til pris, kjøreegenskaper og plass. Forskjellene er store, ikke minst når det gjelder komfort.

Først publisert i BIL 2 - 2005.
For en gangs skyld er ikke noen av de store produsentlandene representert i testen. Verken Tyskland, Japan, Frankrike, Italia eller USA står på menyen. Testens fire biler kommer fra de mindre produsentene Sør-Korea, Spania, Tsjekkia og Sverige – og selv om Volvo er svensk er S40 produsert i Belgia.
I utgangspunktet ville vi kjøre folkemotoren, det vil si 1,6-liters bensinmotor, i alle bilene. Det gikk i orden for Cerato og Octavias del. Altea var det bare mulig å få tak i med dieselmotor, og det betyr at vi må skjele til Octavia – som har samme motorprogram – for å få et inntrykk av ytelse og forbruk på 1,6-literen. Samtidig viser Alteas TDI-motor hvor de tilsvarende tall vil ligge for Octavia med den populære dieselmotoren om bord. For Volvos del er 1,8-literen enn så lenge den minste motoren på programmet (1,6-liter kommer ut på vinteren, både i bensin- og dieselversjon), og det betyr at S40 er den klart dyreste av testbilene denne gang.
Bli med oss på landskamp!
LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Skoda Octavia
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data