-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kia Cerato – Seat Altea – Skoda Octavia – Volvo S40: Kompakt landskamp
Med biler fra fire av de mindre bilproduserende land, har vi denne gang favnet et bredt spekter med hensyn til pris, kjøreegenskaper og plass. Forskjellene er store, ikke minst når det gjelder komfort.
Først publisert i BIL 2 - 2005.
For en gangs skyld er ikke noen av de store produsentlandene representert i testen. Verken Tyskland, Japan, Frankrike, Italia eller USA står på menyen. Testens fire biler kommer fra de mindre produsentene Sør-Korea, Spania, Tsjekkia og Sverige – og selv om Volvo er svensk er S40 produsert i Belgia.
I utgangspunktet ville vi kjøre folkemotoren, det vil si 1,6-liters bensinmotor, i alle bilene. Det gikk i orden for Cerato og Octavias del. Altea var det bare mulig å få tak i med dieselmotor, og det betyr at vi må skjele til Octavia – som har samme motorprogram – for å få et inntrykk av ytelse og forbruk på 1,6-literen. Samtidig viser Alteas TDI-motor hvor de tilsvarende tall vil ligge for Octavia med den populære dieselmotoren om bord. For Volvos del er 1,8-literen enn så lenge den minste motoren på programmet (1,6-liter kommer ut på vinteren, både i bensin- og dieselversjon), og det betyr at S40 er den klart dyreste av testbilene denne gang.
Bli med oss på landskamp!
LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Skoda Octavia
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data