-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Kia Cerato – Seat Altea – Skoda Octavia – Volvo S40: Kompakt landskamp
Med biler fra fire av de mindre bilproduserende land, har vi denne gang favnet et bredt spekter med hensyn til pris, kjøreegenskaper og plass. Forskjellene er store, ikke minst når det gjelder komfort.
Først publisert i BIL 2 - 2005.
For en gangs skyld er ikke noen av de store produsentlandene representert i testen. Verken Tyskland, Japan, Frankrike, Italia eller USA står på menyen. Testens fire biler kommer fra de mindre produsentene Sør-Korea, Spania, Tsjekkia og Sverige – og selv om Volvo er svensk er S40 produsert i Belgia.
I utgangspunktet ville vi kjøre folkemotoren, det vil si 1,6-liters bensinmotor, i alle bilene. Det gikk i orden for Cerato og Octavias del. Altea var det bare mulig å få tak i med dieselmotor, og det betyr at vi må skjele til Octavia – som har samme motorprogram – for å få et inntrykk av ytelse og forbruk på 1,6-literen. Samtidig viser Alteas TDI-motor hvor de tilsvarende tall vil ligge for Octavia med den populære dieselmotoren om bord. For Volvos del er 1,8-literen enn så lenge den minste motoren på programmet (1,6-liter kommer ut på vinteren, både i bensin- og dieselversjon), og det betyr at S40 er den klart dyreste av testbilene denne gang.
Bli med oss på landskamp!
LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Skoda Octavia
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data