-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Det er snart gått tre år siden vi omtalte den lukkede utgaven, så det var jo på tide at AMG fant frem boksåpneren og fikk fjernet taket på GT R også.
Den skal bygges i bare 750 eksemplarer, så antagelig er det allerede for sent å få lagt hendene på et eksemplar. Det vil si, for tilnærmet det beløpet produsenten ber om. Det fins alltid andre metoder for dem som har en oljekilde å øse av.
Siden bilen er odlet for banebruk er det ikke denne du velger om du er på jakt etter en komfortabel langturbil. Her snakker vi snarere lekne egenskaper, for roadsteren står ikke tilbake for coupéen når det kommer til ytelser.
Den fireliters bi-turbo V8-eren under det lange panseret yter 585 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 700 Newtonmeter i områdte 2100-5500 omdreininger.
Det holder til at nåla bikker hundre etter 3,6 og til en toppfart på 317 km/. Da gjelder det at tupeen sitter godt fast.
Les også: Sports-offensiv fra Mercedes
En rekke aerodynamiske detaljer er unike for R-utgaven. De store luftinntakene i fronten sørger for nok kjøling til motoren. Av denne årsak består de av to aerodynamiske horisontale finner i stedet for et gitter.
Under fronten, nesten helt skjult fra utsiden, sitter en aktiv aerodynamisk profil. Denne lette karbonfiber-konstruksjonen på rundt to kilo er hastighetsfølsom og kan forflytte seg 40 mm vertikalt avhengig av hva slag kjøremodus føreren har innstilt.
Dette regulerer luftstrømmen og påvirker den såkalte Venturi-effekten som bokstavelig talt suger bilen ned mot asfalten i stedet for at fronten blir lett i høye hastigheter.
Ved 250 km/t er effekten av denne profilen på rundt 40 kg – noe som er godt merkbar på styringen og stabiliteten.
Profilen påvirker også luftstrømmene under bilen og frem til diffuseren som i sin tur sørger for økt marktrykk på bakakselen.
Airpanel er betegnelsen på aktive lameller i fronten som åpnes og stenges automatisk i forhold til behovet for kjøling i motorrommet. Under vanlig kjøring i normale temperaturer er de stengt for å gi best mulig aerodynamikk. Ved behov åpnes de i løpet av et sekund.
Fra førersetet i en Mercedes-AMG GT R Roadster kan man velge mellom seks ulike kjøremodi – Slippery, Comfort, Sport, Sport +, Individual og Race.
Spesialfelgene er utstyrt med gummi i dimensjon 275/35 R19 foran og 325/30 R20 bak.
De ventilerte og perforerte skivebremsene har en diameter på 390 mm framme og 360 mm bak. Og legg merke til at caliperne er lakkert gule som standard.