Chevrolet Aveo: Utfordrer i tøff klasse

Det er et stort og tøft segment Chevrolet vil ha sin andel av med nye Aveo.

Publisert Sist oppdatert

Chevrolet Aveo

Først publisert i Bil 4 - 2008.

Selv i kjøpesterke Norge sto "småbiler" ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for nesten 14 prosent av totalmarkedet i 2007. Og med en vekst på 33,4 % fra 2006, var det kun kompaktklassen (Golf m.fl.) som kunne oppvise en større prosentvis økning i 2007.

Men konkurransen i klassen er steintøff med en rekke godt innarbeidede merker og modeller. Toyota Yaris er klar markedsleder, men også VW Polo og Peugeot 207 selges i store volumer. Det samme gjelder Corsa, Swift, Fabia og Colt, som alle ble solgt i over 1000 eksemplarer i fjor. I løpet av 2008 kommer også en ny Fiesta. Så hva må da til for å lykkes med å etablere en ny modell?

Prispress

Pris er nok viktig, og sammenlignet med de ovennevnte konkurrentene får Chevrolet Aveo en attraktiv pakkepris – skjønt flere av konkurrentene har barberte priser på inntrekkere, slik at Aveo ideelt sett nok burde kostet under 150.000 kroner. Et godt forhandlerapparat er også viktig for å spre budskapet om en ny modell. Chevrolet er representert fra Alta i nord til Kristiansand i sør, men forhandlerne har også andre merker i porteføljen, først og fremst Mitsubishi og Opel, som begge har godt etablerte småbiler.

Produktets egenskaper er selvsagt viktige for om Chevrolet skal lykkes med sin nye småbil. I ytre mål er Aveo ikke ulik sine konkurrenter, og da er det selvsagt begrenset hva designerne har av plass å boltre seg på. De påstår selv å ha klassens beste benplass og takhøyde i baksetet, men dette går dessverre på bekostning av bagasjerommet som med 220 liter er blant de minste, og hele 80 liter mindre enn i en Fabia, som også er en tøff konkurrent på pris.

Utseendet til Aveo er lett å like. Den ser ut som en mellomting mellom en Fabia og en Polo, med en front som kunne sendt tankene til Audi hvis det ikke hadde vært for den sentralt plasserte Chevrolet-logoen. Interiøret gir inntrykk av kvalitet, men som i flere andre småbiler sliter vi med å finne en god sittestilling bak rattet, som kun kan reguleres i høyden, ikke i lengderetningen. Dermed blir det et kompromiss med strekte armer og bøyde bein og et kne som hviler ubehagelig mot kanten på midtkonsollen.

Motorsvak

Vi fikk kun anledning til å prøvekjøre modellen med 1,4-liters motor og 101 hk, mens bilene som skal selges i Norge har en 1,2-liter på 84 hk. Med toppmodellen måtte vi geare ned i hver minste motbakke, men når den først kom i fart på motorvei holdt den greit følge med trafikken i relativt flatt terreng. Styringen falt ikke i vår smak, og bilen er mykt satt opp slik at den krenger om man går for raskt inn i en kurve. I slike situasjoner får du heller ikke noen elektronisk hjelp, siden ESP er fraværende.

Mens Aveo i Norge blir en typisk nummer to-bil, skal den fylle rollen som familiebil i Øst- og Syd-Europa hvor spesielt sedanutgaven har vært en suksess. Kalos, forgjengeren til Aveo, kom på markedet i 2002, og sammen med Aveo sedan som ble lansert i 2006, er bilene solgt i et antall av 440.000 enheter.

Det er en viktig årsak til at det nå startes opp et nytt samlebånd for Aveo i Polen, som skal dekke salgsmålet på 100.000 biler i Europa fra 2009. I startfasen vil det komme biler fra Korea for å dekke behovet. Til
Norge kommer de første bilene i april.

CHEVROLET AVEO 1,4
Motor: 4-sylindret, 1206 ccm. Effekt: 84 hk v/6000 o/min, 114 Nm v/3800 o/min.
LxBxH: 392 x 168 x 151 cm. Akselavstand: 248 cm.
Egenvekt: 1030 kg. Totalvekt: 1503 kg.
Forbruk: 0,55 l/mil. CO2-utslipp: 132 g/km.
0–100 km/t: 13 sekunder. Toppfart: 172 km/t.
Pris: 156.900.
Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Peugeot 207 (totalt ca. 30 modeller i segmentet).

Powered by Labrador CMS