-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Det frekke alternativet
Italiensk luksusbil med diesel? Joda – Maserati Ghibli fungerer glimrende med dieselmotor.
Hva slags bil er dette?
Maserati Ghibli er en modell som har eksistert i flere former. Modellnavnet dukket opp igjen for noen år siden, da Quattroporte vokste kraftig og åpnet rom for en skikkelig mellomklasse-sedan – en modell som kunne hamle opp med BMW 5-serie og dens like.
Motor og drivverk:
For virkelig å kunne konkurrere med de etablerte tyske merkene, måtte Maserati inn med en dieselmotor. Men det betyr ikke at de sparer på kruttet. Motoren er en 3-liters V6-er bygget av VM Motori – og leverer 275 hestekrefter og 600 Newtonmeter. Det er ikke til å spøke med.
Det betyr skrytetall som 6,3 sekunder til 100, og 250 kilometer i timen toppfart.
Hvordan er den å kjøre?
Helt nydelig. Dieselmotoren er kvikk sammen med den automatiske åttetrinns-kassa fra ZF, og leverer et sterkt drag i nær sagt alle hastigheter. Fra utsiden er det ingen tvil om at det gjemmer seg en oljebrenner under panseret, men inne i kabinen er lydbildet veldig atypisk diesel.
Det justerbare understellet gir merkbar forskjell fra Comfort til Sport. Det er like greit å kjøre i Sport hele tiden. Da oppleves det som om bilen krymper inn rundt deg som fører, og kjøreegenskapene er minst på BMW-nivå. Styringen er fast og fin, og leverer mer tilbakemeldinger enn konkurrentene. Det er litt uvant i begynnelsen (i en tid hvor styrefølelser i normale biler er like kjønnsløse som Barbie-dukker), men det er ikke mange meterne før det føles helt naturlig.
Ved siden av girvelgeren finnes enn knapp merket «I.C.E». Det er ikke vinter-program for girkassa, men betyr «increased control and efficiency» – økt kontroll og effektivitet. Det er «øko-programmet». Den hemmer gassresponsen kraftig, og er omtrent som om Usain Bolt skulle løpe i støvler.
Interiøret i Ghibli skilter i stor grad med godt materialbruk, og en fornuftig layout, som samtidig ser italiensk og litt annerledes ut – på en positiv måte. Girvelgeren er litt kronglete, og infotainmentsystemet styres med en berøringsskjerm, men ellers er ting absolutt på stell.
Hvem passer den for?
Maserati Ghibli passer egentlig for alle de som vurderer en motorsterk variant av BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes E-klasse, men som kanskje er på jakt etter noe nytt og spennende (fordi de har eid en eller flere av de tyske tidligere), eller bare har lyst å skille seg ut. Jaguar XF er også et strålende annerledes-valg i denne klassen, og XF- og Ghibli-eiere burde egentlig hilse på hverandre på veien i visshet om at de begge har turt å satse på sjarm, stil og kjøreegenskaper – ikke bare sober tyskhet.
Dette liker vi:
Designen, interiøret og den gode dosen med magisk italiensk støv løfter Ghibli ut av den grå massen, og inn i den litt spesielle posisjonen som en familiebil man får lyst på. Dieselmotoren hjelper absolutt på inntrykket, i all sin ikke-dieselske prakt, og om dette til sammen kan gjøre at Maserati blir litt oftere å se på norske veier, er det bare supert.
Dette liker vi ikke:
Noen få merkelige materialvalg i interiøret og en kranglete girvelger burde være enkelt å rydde opp i, men stort sett er Ghibli veldig lett å bli glad i.
Motor: | 6-syl. turbodieselmotor, 2987 ccm. |
Effekt: | 202 kW/275 hk v/ 4000 o/min. |
Dreiemoment: | 570 (600 m/ overboost) Nm v/ 2000-2600 o/min. |
Mål LxBxH: | 497x195x146 cm |
Akselavstand: | 300 cm |
Egenvekt: | 1835 kg |
Bagasjerom: | 500 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 6,3 sek. |
Toppfart: | 250 km/t |
Snittforbruk: | 0,60 l/mil |
CO2: | 158 g/km |
Pris fra: | Kr. 990.000 |