-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Det frekke alternativet
Italiensk luksusbil med diesel? Joda – Maserati Ghibli fungerer glimrende med dieselmotor.
Hva slags bil er dette?
Maserati Ghibli er en modell som har eksistert i flere former. Modellnavnet dukket opp igjen for noen år siden, da Quattroporte vokste kraftig og åpnet rom for en skikkelig mellomklasse-sedan – en modell som kunne hamle opp med BMW 5-serie og dens like.
Motor og drivverk:
For virkelig å kunne konkurrere med de etablerte tyske merkene, måtte Maserati inn med en dieselmotor. Men det betyr ikke at de sparer på kruttet. Motoren er en 3-liters V6-er bygget av VM Motori – og leverer 275 hestekrefter og 600 Newtonmeter. Det er ikke til å spøke med.
Det betyr skrytetall som 6,3 sekunder til 100, og 250 kilometer i timen toppfart.
Hvordan er den å kjøre?
Helt nydelig. Dieselmotoren er kvikk sammen med den automatiske åttetrinns-kassa fra ZF, og leverer et sterkt drag i nær sagt alle hastigheter. Fra utsiden er det ingen tvil om at det gjemmer seg en oljebrenner under panseret, men inne i kabinen er lydbildet veldig atypisk diesel.
Det justerbare understellet gir merkbar forskjell fra Comfort til Sport. Det er like greit å kjøre i Sport hele tiden. Da oppleves det som om bilen krymper inn rundt deg som fører, og kjøreegenskapene er minst på BMW-nivå. Styringen er fast og fin, og leverer mer tilbakemeldinger enn konkurrentene. Det er litt uvant i begynnelsen (i en tid hvor styrefølelser i normale biler er like kjønnsløse som Barbie-dukker), men det er ikke mange meterne før det føles helt naturlig.
Ved siden av girvelgeren finnes enn knapp merket «I.C.E». Det er ikke vinter-program for girkassa, men betyr «increased control and efficiency» – økt kontroll og effektivitet. Det er «øko-programmet». Den hemmer gassresponsen kraftig, og er omtrent som om Usain Bolt skulle løpe i støvler.
Interiøret i Ghibli skilter i stor grad med godt materialbruk, og en fornuftig layout, som samtidig ser italiensk og litt annerledes ut – på en positiv måte. Girvelgeren er litt kronglete, og infotainmentsystemet styres med en berøringsskjerm, men ellers er ting absolutt på stell.
Hvem passer den for?
Maserati Ghibli passer egentlig for alle de som vurderer en motorsterk variant av BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes E-klasse, men som kanskje er på jakt etter noe nytt og spennende (fordi de har eid en eller flere av de tyske tidligere), eller bare har lyst å skille seg ut. Jaguar XF er også et strålende annerledes-valg i denne klassen, og XF- og Ghibli-eiere burde egentlig hilse på hverandre på veien i visshet om at de begge har turt å satse på sjarm, stil og kjøreegenskaper – ikke bare sober tyskhet.
Dette liker vi:
Designen, interiøret og den gode dosen med magisk italiensk støv løfter Ghibli ut av den grå massen, og inn i den litt spesielle posisjonen som en familiebil man får lyst på. Dieselmotoren hjelper absolutt på inntrykket, i all sin ikke-dieselske prakt, og om dette til sammen kan gjøre at Maserati blir litt oftere å se på norske veier, er det bare supert.
Dette liker vi ikke:
Noen få merkelige materialvalg i interiøret og en kranglete girvelger burde være enkelt å rydde opp i, men stort sett er Ghibli veldig lett å bli glad i.
Motor: | 6-syl. turbodieselmotor, 2987 ccm. |
Effekt: | 202 kW/275 hk v/ 4000 o/min. |
Dreiemoment: | 570 (600 m/ overboost) Nm v/ 2000-2600 o/min. |
Mål LxBxH: | 497x195x146 cm |
Akselavstand: | 300 cm |
Egenvekt: | 1835 kg |
Bagasjerom: | 500 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 6,3 sek. |
Toppfart: | 250 km/t |
Snittforbruk: | 0,60 l/mil |
CO2: | 158 g/km |
Pris fra: | Kr. 990.000 |