-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtind forsikring:
Hvem skader bilen oftest?
Hvem står for flest bilskader – er det kvinner eller menn?
I en landsdekkende undersøkelse, som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, kommer det frem at menn bekymrer seg mye mindre enn kvinner når de kjører bil. Mens én av fire menn (25 prosent) oppgir at de ikke bekymrer seg for noe i trafikken, gjelder det samme bare én av ti kvinner (10 prosent). Men hvem skader bilen oftest – er det kvinner eller menn?
– Skadetallene våre viser at forskjellen mellom kvinner og menn er minimal når det gjelder antall bilskader. Men risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken, er betydelig høyere for menn, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger hos Fremtind.
De siste fem årene har menn i snitt vært involvert i 65 prosent av de alvorligste ulykkene (ulykker med personskade eller dødelig utfall), viser tall fra SSB. Når det gjelder dødsulykker, er andelen menn helt oppe i 76 prosent.
Menn tar mer risiko
Hofstad-Nielsen mener at det er flere mulige forklaringer bak disse forskjellene:
– Det finnes ingen fasitsvar, men forskning viser at mannlige sjåfører ofte velger en mer risikofylt kjøreadferd, som å kjøre for fort, aggressivt, eller i ruspåvirket tilstand. Vi ser blant annet at ulykker med mannlige sjåfører ofte skjer i høyere hastigheter. Mange dødsulykker involverer også en mannlig fører som har kjørt under påvirkning av rusmidler, forteller Hofstad-Nielsen.
Mest redd for kollidering og rus
Når det gjelder bilistenes bekymringer, troner kollisjoner og rusede sjåfører øverst på listen. Skadeforebyggeren minner om flere risikoreduserende tiltak som alle sjåfører bør huske:
– Trafikkbildet kan endre seg raskt. Derfor er det viktig at vi alltid fokuserer på selve bilkjøringen, at vi holder fartsgrensen og har god avstand til bilen foran. Mange uhell og skader skyldes høy fart og forbikjøringer. Og, ikke minst, husk å la mobilen ligge når du kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.