Designskisse fra Volkswagen

Spionbilder

Volkswagens minste på vei

Volkswagen er i ferd med å utvikle en serie kompakte elbiler som skal selges under minst tre forskjellige merkenavn. Her er en prototyp – skjult i en choppa ID.3.

Publisert Sist oppdatert

Bilen er det man på engelsk kaller en «test mule», direkte oversatt til muldyr, eller rett og slett en bastard på godt norsk.

Karosseriet er basert på ID.3, men det er kappet i lengderetningen for å huse en kortere akselavstand, noe som lett kommer til syne gjennom de smale sidedørene bak. En annen forskjell fra ID.3 er at ladeporten er plassert på høyre forskjerm i stedet for baksjermen.

Ny innmat

Under skinnet ligger ny plattform og drivlinje som er under utvikling for en serie nye småbiler fra Volkswagen, Skoda og Seat/Cupra.

Vi har allerede fått forsmak to av bilene gjennom Volkswagen ID.Life og Cupra UrbanRebel. Volkswagen har også vist en skisse av en bil med rundere former, og trolig er denne mer aktuell.

De første nye småbilene fra VW-konsernet vil trolig dukke opp i 2025, og signalene tyder på at alle tre skal bygges i Spania hvor konsernet er representert med flere fabrikker.

20.000 euro?

Volkswagen har antydet priser fra rundt 20.000 euro, men det var før energikrise og dagens høye inflasjon.

Det er logisk at VW-modellen vil få betegnelse ID.2, men det spekuleres også i at Golf-betegnelsen kan få nytt liv.

VW-sjef Thomas Schäfer har hintet at Golf-betegnelsen er altfor god til å skrotes når de stopper produksjonen av fossilbiler, og at den kan bli overført til en ID-modell, tilsvarende ID.Buzz. En ID.Tiguan kan også være aktuell i fremtiden.

Forhjulsdrift

Konseptbilen ID.Life var forhjulsdrevet med en motor på 234 hk, og en tilvarende løsning kan bli brukt i produksjonsmodellen siden det en lite å spare på å redusere effekten i elbiler. Det betyr at den blir kjapp ut av lyskrysset.

Tilsvarende hadde konseptbilen en batteripakke på 57 kWt som ga en rekkevidde på rundt 350-400 kilometer. Bilen vil kunne lades med effekt på 200 kW, slik at man får mange mil ekstra ved å ta en kaffepause ved en lynlader.

Trolig vil VW benytte en rimeligere batteriteknologi med betegnelse LFP i stedet for dagens kostbare NCM-celler for å oppnå lavest mulig pris på batteriene som er4 den mest kostbare komponenten i elbiler.

Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen ID.2 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Powered by Labrador CMS